CIMB Securities kekal saranan 'overweight' terhadap sektor O&G tetapi turunkan ramalan harga minyak Brent pada 2024 | DagangNews Skip to main content

CIMB Securities kekal saranan 'overweight' terhadap sektor O&G tetapi turunkan ramalan harga minyak Brent pada 2024

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 11 Sept - CIMB Securities mengekalkan penarafan 'overweight' terhadap sektor minyak dan gas (O&G), walaupun menurunkan purata ramalan minyak mentah Brent 2024 kepada AS$80 (RM347)/tong daripada AS$85/setong.

 

Katanya, pelarasan itu dilakukan selepas mempertimbangkan bekalan bukan OPEC yang kukuh dan prospek permintaan yang lebih lemah.

 

Bagaimanapun, pilihan utama firma penyelidikan itu termasuk MISC Bhd, Hibiscus Petroleum Bhd, Malaysia Marine and Heavy Engineering Holdings Bhd dan Velesto Energy Bhd.

 

CIMB Securities berkata, kestabilan MISC adalah disebabkan oleh kontrak piagam jangka panjangnya dalam segmen luar pesisir dan LNG, yang terdiri daripada 60% hingga 70% daripada anggaran keuntungan kumpulan itu.

 

Sementara itu, firma penyelidikan itu berkata, Hibiscus mungkin mengimbangi harga minyak yang lebih rendah melalui pemerolehan aset TotalEnergies Brunei, dijangka siap pada suku keempat tahun 2024.

 

Katanya, buku pesanan besar MHB dan Velesto Energy masing-masing berjumlah RM6.3 bilion dan RM1.3 bilion menawarkan keterlihatan pendapatan baik untuk jangka pendek.

 

"Penurunan harga minyak Brent baru-baru ini kepada AS$70/setong didorong oleh permintaan yang lemah dari China, yang import minyak tahun setakat ini untuk 7M2024 jatuh 2.5% tahun ke tahun.

 

"Ia berbeza dengan pertumbuhan 11% tahun ke tahun pada 2023, disebabkan pengeluar petrokimia China memotong kadar operasi disebabkan margin yang lemah," katanya.

 

Selain itu, Agensi Tenaga Antarabangsa (IEA) meramalkan lebihan dalam inventori minyak pada 2025 sebanyak 860,000 tong sehari (bpd), walaupun dengan OPEC+ mengekalkan pemotongan pengeluaran. 

 

Pengeluaran bukan OPEC dijangka berkembang sebanyak 1.5 juta tong sehari pada 2024 dan 2025, mengatasi unjuran pertumbuhan permintaan kurang daripada satu juta tong sehari.

 

CIMB Securities berkata, trend sebelum ini menunjukkan harga minyak berada di bawah tekanan jualan semasa kitaran penurunan kadar Rizab Persekutuan AS (Fed), dengan korelasi yang lebih kukuh diperhatikan pada 2001 (+0.75), berbanding 2008 (+0.1).

 

"Memandangkan China bergelut dengan ekonomi semasa, harga minyak berkemungkinan mengikut corak 2001.

 

"Bagaimanapun, keadaan pasaran fizikal kekal stabil, dengan inventori Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi (OECD) dan AS berada di bawah purata lima tahun, memberikan sedikit sokongan kepada harga minyak," katanya.

 

Inventori minyak OECD berada pada 2,824 juta tong pada Jun 2024, turun 21 juta tong dari Mei, dan dijangka terus menurun disebabkan permintaan musim panas bermusim.

 

Inventori AS pada 8 September 2024 berjumlah 418 juta tong, hampir dengan paras terendah lima tahun sebanyak 416 juta tong.- DagangNews.com