Datin Seri Jessie Wong Siaw Puie bersama 4 lagi pemegang saham Caely tuntut diadakan EGM | DagangNews Skip to main content

Datin Seri Jessie Wong Siaw Puie bersama 4 lagi pemegang saham Caely tuntut diadakan EGM

KUALA LUMPUR 28 Okt - Ribut taufan di syarikat pembuat pakaian wanita Caely Holdings Bhd belum reda, terbaharu lima pemegang saham Caely Holdings Bhd, yang secara kolektif memegang sekurang-kurangnya 10% kepentingan ekuiti dalam syarikat itu, menggesa mesyuarat agung luar biasa (EGM).

 

Lima pemegang saham itu ialah bekas pengerusi eksekutif Datin Seri Jessie Wong Siaw Puie, Zhang Jia, Leow Boon Kin, Datuk JP Low Kok Chuan dan Cheng Kwee mahu EGM diadakan untuk membincangkan beberapa isu, termasuk pengecualian pemegang saham tertentu. daripada mengambil bahagian dalam mesyuarat serta pelantikan pengarah baharu.

 

Permintaan ini berlaku hanya dua selepas Caely mengeluarkan notis permintaan untuk mengadakan EGM, tanpa mendedahkan butirannya kerana Caely berkata ia mahu mengesahkan pegangan saham lima orang ini.

 

"Syarikat itu sedang mendapatkan nasihat undang-undang dan akan mengumumkan apa-apa pembangunan material dengan sewajarnya dalam masa terdekat," kata Caely dalam pemfailan bursa pada Khamis.

 

Notis itu, yang menyenaraikan 14 resolusi yang dicadangkan, menuntut, antara lain, kehilangan kelayakan 12 hak pemegang saham, pengembalian semula peguam syarikat terdahulu Tetuan Bachan & Kartar, dan menghalang syarikat daripada menarik balik tuntutan mahkamah tertentu.

 

Menurut notis itu, kelima-lima pemohon permintaan itu berusaha untuk membatalkan kelayakan 12 pemegang saham termasuk pengasas dan bekas pengarah eksekutif Fong Nyok Yoon dan suaminya Chuah Chin Lai daripada melaksanakan hak mereka sebagai pengarah atau pemegang saham syarikat itu, serta mengundi bagi sebarang resolusi EGM atau mana-mana mesyuarat lain.


 

Datin Fong Nyok Yoon
      Datin Fong Nyok Yoon

 


Sepuluh pemegang saham lain ialah Goh Choon Kim, Chin Boon Long, Chong Loong Men, Francis Leong Seng Wui, Kok Kwang Lim, Valhalla Capital Sdn Bhd, Hong Seng Capital Sdn Bhd, Goh Choon Heng, Luhur Sejahtera Sdn Bhd dan Zaidi Zainudin.

 

Sebagai imbasan, Caely memfailkan saman sivil terhadap 12 pemegang saham ini, yang secara kolektif memiliki 50.01% saham Caely, di Mahkamah Tinggi Ipoh pada Ogos tahun ini.

 

Saman itu mendakwa mereka bersubahat untuk menutup penyelewengan dana berjumlah RM30.55 juta membabitkan anak syarikat milik penuh Caely, Caely (M) Sdn Bhd.


 

Datuk Ir Donald Lim Siang Chai
           Datuk Ir Lim Siang Chai

 


Notis itu juga memohon pelantikan pengarah baharu iaitu Datuk Ir Lim Siang Chai, yang merupakan bekas timbalan menteri kewangan, serta Datuk JP Low Kok Chuan dan Tony @ Hoo Swee Seong Mun sehingga saman Mahkamah Tinggi Ipoh selesai.

 

Selain itu, pemohon meminta pemberhentian peguam baharu syarikat untuk saman Mahkamah Tinggi Ipoh, Tetuan Wilson Lim, dan pengembalian semula peguam lama mereka untuk kes itu, Tetuan Bachan.

 

Selain itu, Wong dan empat pemegang saham juga berusaha untuk menahan Caely daripada menarik balik atau mengarahkan peguamnya untuk mengendalikan saman Ipoh High "memudaratkan syarikat".

 

Cadangan serupa disenaraikan untuk saman Caely di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, dan rayuan untuk kes itu.

 

Caely sebelum ini terlibat dalam saman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang menyebabkan Wong, dan enam pengarah lain — Datuk Loh Ming Choon, Mohamad Hanafiah Zakaria, Sin Hock Min, Ng Mei Choo, Koo Chen Yeng dan Datuk Koh Mui Tee — disingkirkan daripada lembaganya.

 

Ini berpunca daripada tiga pemegang saham Caely - Leong, Kok dan Valhalla Capital - telah berusaha untuk menyingkirkan tujuh ahli lembaga pengarah tetapi gagal selepas mesyuarat ditangguhkan.

 

Perkara itu kemudiannya dibawa ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, dengan mahkamah memutuskan bahawa penangguhan EGM adalah tidak sah, selepas itu mahkamah meluluskan resolusi untuk memecat pengarah. Leong kini mengetuai lembaga pengarah syarikat sebagai pengarah eksekutif.

 

Bagaimanapun, kes itu sedang menunggu rayuan selepas Tetuan Bachan memfailkan notis rayuan yang didakwa bagi pihak syarikat, menurut pemfailan pada 21 Sept. Pemfailan itu berkata firma guaman itu mendakwa bertindak bagi lima daripada pengarah yang disingkirkan — Wong, Loh, Mohamad Hanafiah, Sin dan Koo. - DagangNews.com