FDI : MIDA sangkal laporan The Straits Times | DagangNews Skip to main content

FDI : MIDA sangkal laporan The Straits Times

 

 

 

KUALA LUMPUR 8 Feb. - Laporan berita baru-baru ini yang diterbitkan oleh The Straits Times of Singapore pada 5 Februari 2021 mengenai pelabur asing yang meninggalkan Malaysia adalah tidak benar. 

 

Artikel tersebut secara salah menyatakan bahawa laporan Suruhanjaya Perdagangan dan Pembangunan Pertubuhan BangsaBangsa Bersatu (UNCTAD) mengesahkan apa yang telah diperkatakan secara anekdot.

 

Berikut adalah kenyataan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) mengenai perkara berkenaan.

 

Laporan UNCTAD telah menganggarkan bahawa aliran Pelaburan Langsung Asing (FDI) Global menurun 42% kepada sekitar AS$859 bilion pada 2020 dibandingkan dengan AS$1.5 trilion yang dicatat pada 2019. 

Namun, diperhatikan bahawa hampir semua benua melaporkan FDI yang lebih rendah pada tahun lalu terutamanya disebabkan kesan sekatan perjalanan dan penurunan drastik dalam aktiviti ekonomi semasa pandemik COVID-19. 

 

Aliran masuk FDI bersih yang lebih rendah bukanlah tanda kurang baik. Malaysia terus menarik FDI kasar yang tinggi

 

Menurut data Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) untuk tempoh Januari hingga September 2020, jumlah aliran masuk FDI Kasar ke Malaysia bernilai RM108.2 bilion berbanding RM102.3 bilion pada tempoh yang sama 2019, iaitu kenaikan 5.8%. 

 

Ini menunjukkan pencapaian yang cukup besar meskipun Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) masing-masing dijalankan pada suku ke-2 dan suku ke-3 tahun lalu. 

 

Aliran masuk FDI Kasar juga menggambarkan projek FDI yang diluluskan dan dilaksanakan dalam ekonomi (perkilangan, perkhidmatan dan sektor utama) sejak beberapa tahun kebelakangan adalah bernilai tinggi. 
Jumlah FDI yang diluluskan dalam tempoh 2018 hingga September 2020 adalah bernilai RM206.02 bilion.

 

Laporan UNCTAD menganggarkan aliran FDI bersih ke Malaysia untuk sepanjang 2020 berjumlah AS$2.5 bilion (kira-kira RM10.1 bilion), penurunan 68% daripada prestasi tahun sebelumnya. 

 

Baca : 2020 : Pelaburan langsung asing Malaysia menjunam 68%

 

Berdasarkan data DOSM, Malaysia mencatat aliran keluar FDI bersih pada suku ke-3, didorong oleh aliran keluar dari instrumen hutang berjumlah RM9.35 bilion pada jangka waktu yang ditetapkan. 

 

Ini mencerminkan lanjutan pinjaman antara syarikat dan pembayaran pinjaman berjadual yang khas untuk operasi syarikat multinasional (MNC) serta kredit perdagangan yang diberikan kepada syarikat perkilangan, sejajar dengan eksport yang besar, terutama di sektor elektrik dan elektronik (E&E). 

 

Terutamanya, suku ke-3 2020 adalah tempoh yang luar biasa untuk pertama kalinya sejak suku ke-4 2009.

 

Sementara itu, ekuiti berkurang ke RM13.40 bilion daripada RM17.33 bilion pada Januari-September 2019, penurunan 23% berbanding anggaran penurunan FDI global sebanyak 42% pada 2020.

 

Aliran FDI bersih ditentukan oleh banyak faktor termasuk gangguan yang abnormal dalam ekonomi global yang boleh mengakibatkan pengembalian ke negara asal yang lebih besar kerana pembayaran balik pinjaman dan pinjaman dari ibu pejabat serta sekutu mereka di luar negara untuk tahun tertentu. 

 

Sebenarnya, penurunan pada 2020 mencerminkan situasi yang dialami Malaysia pada 2009 setelah krisis subprima di Amerika Syarikat. 

 

MNC di Malaysia mengembalikan jumlah keuntungan mereka yang lebih tinggi untuk pembayaran pinjaman dan
mengekalkan pendapatan untuk membantu ibu pejabat dan sekutu mereka yang menghadapi masalah kewangan. 
Perkara yang sama dapat dilihat pada tahun lalu ketika dunia dilanda pandemik.

 

Aliran FDI bersih juga menunjukkan kematangan dasar monetari Malaysia yang memungkinkan penghantaran balik modal, faedah, dividen dan keuntungan, yang merupakan prasyarat bagi negara perdagangan seperti Malaysia. 

 

Dasar pelaburan mesra perniagaan ini juga telah memperkukuhkan kedudukan Malaysia sebagai hab rantaian bekalan serantau dan global. FDI bersih yang rendah tidak semestinya menjadi tanda yang tidak baik. 

 

e&e

 

Sebagai contoh, industri E&E yang merupakan salah satu penerima FDI terbesar di Malaysia, telah mencatat lebihan perdagangan sebanyak RM134 bilion atau 74% daripada lebihan perdagangan Malaysia sebanyak RM185 bilion pada 2020. 

 

Ia merupakan tulang belakang sektor perkilangan di Malaysia, menyumbang 39% daripada jumlah eksport dan 48%
jumlah eksport perkilangan, selain daripada ekosistem yang pelbagai dan rantaian bekalan yang telah diwujudkan oleh industri. 

 

Stok FDI di Malaysia adalah sangat tinggi, berjumlah RM689.1 bilion pada akhir September 2020.

 


Pelbagai faktor mempengaruhi keputusan perniagaan pelabur asing

 

Selain itu, artikel dalam The Straits Times juga mengenegahkan berita pengeluar kereta Korea Hyundai memindahkan ibu pejabat Asia Pasifik dari Malaysia ke Indonesia dan penutupan loji panel solar Panasonic di Malaysia, sehingga menyindir bahawa Malaysia bukan lagi lokasi pelaburan yang menarik untuk MNC. 

 

Apabila melihat lebih dekat alasan di sebalik keputusan perniagaan ini akan menggambarkan kebenaran yang bertentangan.

 

Pasaran ASEAN telah menjadi tumpuan Hyundai sebagai pasaran baru untuk menggantikan China. 

 

Oleh kerana faktor ini, peranan ibu pejabat wilayah Asia Pasifik Hyundai di Malaysia telah berkembang tetapi ia telah diklasifikasikan sebagai bentuk hab yang tidak lengkap kerana ketiadaan kilang pengeluaran di Malaysia. 

 

Namun, dengan pembinaan kilang pembuatan Hyundai di Indonesia, ibu pejabat Hyundai baru diharapkan menjadi fully-formed space dengan produksi dan penjualan. 

 

Permintaan kereta Hyundai yang sangat rendah di Malaysia juga menjadi penyumbang besar kepada keputusan penempatan semula syarikat. 

 

Untuk sepanjang 2020, hanya 9 syarikat perkilangan milik asing dengan jumlah pelaburan sebanyak RM394.3 juta di Malaysia yang telah melaksanakan langkah-langkah rasionalisasi perniagaan. 

 

Syarikat-syarikat ini telah menutup operasi perniagaan mereka di Malaysia atau berpindah ke negara lain kerana teknologi distruktif yang mengubah landskap perniagaan dan pengurangan permintaan terhadap produk mereka. 

 

Pelaburan ini hanya merupakan sebahagian kecil berbanding dengan jumlah pelaburan yang diluluskan dalam ekonomi untuk tempoh Januari-September 2020.

 


Keyakinan pelabur asing di Malaysia tetap tinggi

 

The Straits Times juga memetik pandangan ketua Dewan Perniagaan dan Industri EUMalaysia (EUROCHAM) yang mempersoalkan keyakinan pelabur terhadap Malaysia.

 

Perlu diketahui bahawa pandangan Ketua Pegawai Eksekutif EUROCHAM tidak semestinya mencerminkan pandangan semua anggotanya. Dewan tersebut juga tidak mewakili semua MNC asing yang beroperasi di Malaysia. 

 

Sebagai sebahagian daripada program kerjasama yang sedang dijalankan, MIDA telah bekerjasama erat dengan semua dewan peniagaan antarabangsa di Malaysia untuk membantu dan menyelesaikan kemusykilan anggota mereka.

 

Jumlah pelaburan yang diluluskan untuk tempoh Januari hingga September 2020 dan pengumuman projek-projek besar pada tahun ini menandakan keyakinan pelabur asing dan domestik terhadap Malaysia. 

 

Walaupun terdapat persekitaran pelaburan global yang mencabar kerana COVID-19, Malaysia mencatatkan pelaburan yang diluluskan bernilai RM109.8 bilion dalam ekonomi (perkilangan, perkhidmatan dan sektor utama) untuk 9 bulan pertama 2020. 

 

Pelaburan ini melibatkan 2,935 projek dan mewujudkan 64,701 peluang pekerjaan. FDI menyumbang hampir 40% (RM42.6 bilion). 

 

Sektor perkilangan menarik sebahagian besar pelaburan yang diluluskan untuk tempoh ini, menyumbang lebih dari separuh (59.5%) atau RM65.3 bilion, diikuti oleh sektor perkhidmatan (39%/RM42.8 bilion) dan sektor
primer (1.5%/RM1.7 bilion). 

 

Pelaburan yang diluluskan di sektor perkilangan untuk tempoh Januari hingga September 2020 menyaksikan peningkatan 16.6% berbanding dengan tempoh yang sama pada 2019. 

 

FDI untuk sektor perkilangan terutamanya meningkat 3.2% kepada RM39.4 bilion. 

 

Pelaksanaan pelaburan ini dalam jangka pendek hingga sederhana akan memberi sokongan kepada pertumbuhan ekonomi pada 2021 dan seterusnya.

 

Malaysia telah menarik sebahagian besar syarikat multinasional termasuk syarikat Fortune 500 dalam industri bertaraf tinggi dan berteknologi tinggi pada tahun lalu. 

 

Ini termasuk LAM Research, pembekal peralatan dan perkhidmatan fabrikasi wafer inovatif Fortune 500 di Amerika Syarikat (AS) untuk industri semikonduktor yang memilih Malaysia untuk mengembangkan jejak globalnya dengan mewujudkan kemudahan pengeluaran teknologi canggih.

 

western digital

 

MNC yang sedia ada juga terus melakukan pelaburan semula ke atas produk bertaraf tinggi dan aktiviti di Malaysia, yang menggambarkan value proposition yang berterusan di Malaysia kepada para pelabur. 

 

Antaranya, Western Digital, syarikat US Fortune 500 dan komputer ketiga Hard Disk Drive (HDD), Solid State Drive (SSD) dan pengeluar peranti memori flash di dunia, mengumumkan pelaburan tambahan mereka di Malaysia untuk merancang, membangun dan mengeluarkan media dan substrat untuk HDD.

 

Melihat ke depan, MIDA telah mengenal pasti 240 projek pelaburan asing berprofil tinggi termasuk syarikat Fortune 500 di sektor perkilangan dan perkhidmatan, dengan nilai gabungan pelaburan berpotensi RM81.9 bilion. 

 

Ini termasuk rundingan yang sedang berlangsung dengan sejumlah syarikat terkenal di dunia dari pelbagai sektor seperti automotif, kimia, dan elektronik canggih dan teknologi dalam untuk menjadikan Malaysia sebagai hab perkilangan bernilai tinggi dan Rantaian Bekalan Global serta Perkhidmatan dan Hab Operasi Serantau. 

 

Pada masa ini, MIDA juga telah menerima pelaburan berpotensi bernilai RM47.7 bilion ke negara ini. Projek-projek ini, setelah diluluskan serta diharapkan dapat dilaksanakan dalam 2021 hingga 2022. - DagangNews.com