Grid Tenaga ASEAN boleh bantu tangani cabaran daripada ancaman kesan perubahan iklim dan krisis tenaga | DagangNews Skip to main content

Grid Tenaga ASEAN boleh bantu tangani cabaran daripada ancaman kesan perubahan iklim dan krisis tenaga

Dato' Indra Ir. Baharin Din berucap di Enlit Asia 2022 di Bangkok, Thailand pada 20 September 2022. - Gambar TNB

KUALA LUMPUR 21 Sept - Syarikat-syarikat utiliti tenaga di negara-negara ASEAN perlu mempercepatkan kerjasama ke arah mencapai Grid Tenaga ASEAN (APG) yang saling berkaitan dalam menyokong matlamat kolektif rantau ini untuk mencapai Sifar Bersih apabila negara anggota segera beralih kepada tenaga yang lebih bersih dan lebih mampan.

 

Dalam membuat gesaan ini, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Tenaga Nasional Berhad (TNB), Dato’ Indera Ir. Baharin Din berkata, kemajuannya adalah satu yang mesti dipercepatkan atas banyak sebab yang mendesak.

 

APG, salah satu projek perkongsian terbesar dan paling berwawasan di rantau ini, bertujuan menyepadukan sepenuhnya sistem grid kuasa Asia Tenggara. Ia telah 25 tahun dalam pembikinan.

 

Baharin menjelaskan bahawa memandangkan ASEAN diunjurkan menjadi ekonomi ke-4 terbesar di dunia menjelang 2050 dan populasinya yang bertambah pesat -- berkembang pada kadar yang lebih cepat daripada China, rantau ini "paling berisiko dalam menghadapi kesan pemanasan global."

 

“Memandangkan ASEAN mengambil tindakan untuk melindungi komunitinya daripada ancaman berterusan dan masa depan yang ditimbulkan oleh krisis iklim, projek APG boleh memberikan manfaat dalam pelbagai bidang dan menggabungkan kekuatan ASEAN bagi menangani cabaran ini secara berterusan,” katanya di Enlit Asia 2022 di Bangkok, Thailand pada Selasa.

 

Acara itu merupakan salah satu perhimpunan paling berpengaruh bagi Sektor Kuasa ASEAN.

 

Baharin menegaskan bahawa grid yang saling berkaitan seperti APG adalah penting dalam membantu negara anggota ASEAN memanfaatkan sumber daripada jiran mereka ketika masa krisis, serta menyediakan peluang untuk berdagang dan memanfaatkan harga sumber pada masa lain.

 

Memandangkan kesan semasa harga bahan api yang tinggi, beliau berkata adalah penting bahawa "campuran bahan api yang lebih seimbang akan meningkatkan kestabilan & keselamatan tenaga serantau dan APG boleh mengimbangi risiko & potensi implikasi kos kejutan bahan api ini."


 

Dato’ Indera Ir. Baharin Din
Dato’ Indera Ir. Baharin Din

 


Apabila utiliti kuasa ASEAN mempercepatkan peralihan mereka kepada masa depan yang mampan, perkongsian sumber TBB melalui pasaran serantau (APG) ini akan memacu aliran masuk pelaburan swasta ke ASEAN serta memacu inovasi dan pertumbuhan tenaga bersih di rantau ini, tambah beliau.

 

Sambil menyatakan bahawa ASEAN akan memerlukan kira-kira AS$190 bilion setahun untuk beralih kepada sifar bersih, beliau berkata projek APG akan membolehkan ekonomi ahli mengoptimumkan pelaburan yang diperlukan mereka dan menggalakkan pembangunan berkembang model perniagaan inovatif untuk penyambung.

 

Beliau berkata limpahan ekonomi yang positif ini juga akan diterjemahkan kepada lebih banyak pelaburan infrastruktur elektrik, serta pembangunan kawasan Pertumbuhan Baharu untuk penggunaan teknologi.

 

Antaranya ialah teknologi termaju dalam voltan tinggi, arus terus dan ulang alik; peranti sistem penghantaran; dan aplikasi storan kuasa yang akan membawa kepada pertumbuhan bersama pengembangan APG.

 

Berdasarkan pengalaman daripada kejayaan memulakan Projek Integrasi Tenaga Laos, Thailand, Malaysia dan Singapura (LTMS PIP) tahun ini, Baharin melahirkan keyakinan bahawa syarikat kuasa ASEAN boleh berusaha ke arah mencapai APG.

 

"Kami berada dalam kedudukan yang baik untuk mereka bentuk rangka kerja perdagangan kuasa yang diharapkan akan sepadan dengan struktur industri elektrik setiap negara dan menyediakan situasi menang-menang untuk semua."

 

Beliau menegaskan bahawa TNB, dalam pendekatan holistiknya terhadap Peralihan Tenaga yang bertanggungjawab, mengiktiraf bahawa kesalinghubungan ASEAN adalah penting. “Oleh itu, kami komited untuk mempercepatkan kemajuan APG.”

 

Dalam hal ini, TNB telah memperuntukkan RM21 bilion pelaburan dalam program Grid of the Future untuk tempoh bermula 2022 hingga 2024 untuk meningkatkan kesediaan dan kebolehpercayaan rangkaian penghantaran dan pengedarannya.

 

"Di peringkat serantau, kami secara proaktif mengenal pasti lokasi grid penghantaran yang akan meningkatkan integrasi pasaran dan kami akan bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa tempatan untuk membangunkannya."

 

Merujuk kepada sambungan grid Eropah yang mengambil masa beberapa dekad untuk dibangunkan, beliau berkata, “Memandangkan tempoh masa yang diperlukan bagi merancang dan membina infrastruktur pengawalseliaan, kewangan dan fizikal yang diperlukan, rantau ini mesti bertindak pantas untuk mempercepatkan usaha ini.

 

“Ini tidak boleh berlaku secara bersendirian oleh satu syarikat atau satu negara. Kita mesti memainkan peranan masing-masing dalam perjalanan kita bersama ke arah masa depan yang lebih hijau, lebih saksama dan berdaya tahan.” - DagangNews.com