Harga minyak sawit mentah diunjur kekal RM4,000 satu tan bagi 2024 - TA Securities | DagangNews Skip to main content

Harga minyak sawit mentah diunjur kekal RM4,000 satu tan bagi 2024 - TA Securities

Harga minyak sawit mentah diunjurkan kekal pada RM4,000 setiap tan bagi 2024, kata TA Securities. -Gambar DagangNews
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 3 Julai - TA Securities mengekalkan unjuran harga minyak sawit mentah (CPO) pada kadar RM4,000 satu tan bagi tahun ini dan RM3,800 setiap tan untuk tahun 2025.

 

Menurut firma penyelidikan itu, bekalan kacang soya yang dijangka meningkat membuatkan prospek harga CPO sukar untuk diunjurkan pada kadar yang lebih tinggi.

 

"Tindakan kerajaan Indonesia untuk mengurangkan tarif eksport minyak sawit juga mungkin menimbulkan ancaman kepada eksport minyak sawit Malaysia, yang kehilangan daya saing eksport, kata firma penyelidikan itu dalam nota penyelidikan.

 

Menurut TA Securities, sekiranya pengeluaran minyak sawit mengekalkan momentum pertumbuhannya yang teguh, ini juga akan membawa kepada lonjakan semula dalam simpanan dan ini berpotensi mengehadkan kenaikan harga CPO.

 

"Kami mengurangkan gandaan PER keseluruhan kami sebanyak satu hingga dua kali kerana kami menjangkakan bahawa harga CPO akan menurun tidak lama lagi kerana bekalan yang meningkat dan permintaan yang lemah.

 

"Sementara itu, kami tidak menjangkakan satu lagi pelarasan harga yang ketara seperti pada 2022," jelasnya.

 

Menurut TA Securities, kebanyakan syarikat perladangan mengalami penurunan pendapatan tahun ke tahun pada suku pertama tahun 2024, kecuali SD Guthrie Bhd, FGV Holdings Bhd, dan TSH Resources Bhd yang mencatatkan peningkatan sumbangan pendapatan dari bahagian hulu mereka, terutamanya disebabkan oleh peningkatan keluaran buah tandan segar kelapa sawit (FFB) dan penurunan kos pengeluaran.

 

Sebaliknya, dalam bahagian hiliran, SD Guthrie adalah satu-satunya syarikat yang melaporkan keuntungan lebih tinggi berbanding tahun sebelumnya, yang dikaitkan dengan peningkatan permintaan untuk pengilangan di Asia Pasifik.

 

Berkenaan dengan pengeluaran FFB, SD Guthrie, Kuala Lumpur Kepong Bhd (KLK) dan Kim Loong Resources Bhd mengalami kadar pertumbuhan yang lebih tinggi berbanding tahun sebelumnya, berkisar antara 3.5% hingga 8.5%.

 

Sebaliknya, penanam lain mengalami pertumbuhan produksi FFB yang negatif, berkisar antara 1.4% hingga 9.8%.

 

TA Research telah menurunkan rating SG Guthrie kepada "Hold" daripada "Beli" dengan harga sasaran baharu sebesar RM4.60 berdasarkan PER 2025 sebanyak 21 kali. Demikian juga, TSH Resources telah diturunkan kepada "Hold" dengan sasaran harga RM1.22.

 

Di sisi lain, TA Securities masih mengekalkan KLK dan United Malacca Bhd pada rating "hold" dengan sasaran harga masing-masing RM22.63 dan RM5.43.

 

Firma penyelidikan tersebut mengekalkan saranan 'Beli' untuk pilihan utama mereka dalam sektor ini - IOI Corp Bhd dan Kim Loong - dengan TP masing-masing RM4.17 dan RM2.50.

 

"Kami optimis terhadap IOI kerana profil minyak kelapa sawitnya yang semakin baik dan pengembangan bahagian hilirannya untuk meningkatkan pendapatan masa depan dan meredakan kesan harga CPO yang lebih rendah terhadap segmen perladangan.

 

"Kami menilai saham ini berdasarkan PER 2025 sebanyak 19 kali," kata TA Research.

 

Sementara itu, Kim Loong tetap menjadi pilihan utama mereka dalam segmen huluan.

 

"Kami memberi keutamaan kepada Kim Loong kerana baki kewangan yang kukuh dan kedudukan tunai bersih, yang menyokong hasil dividen stabil sebanyak 5% hingga 6% setiap tahun. Penilaian saham kami berdasarkan PER 2025 sebanyak 16 kali," katanya.

 

Risiko utama bagi saranan sektor termasuk kenaikan pengeluaran kacang soya yang lebih tinggi daripada yang dijangkakan, yang kemungkinan akan menyusutkan harga minyak lain di pasaran.

 

Selain itu, permintaan yang lebih lemah daripada yang dijangkakan di China dan India, kelewatan dalam pemulihan ekonomi global dan dasar kerajaan juga boleh memberi kesan kepada permintaan minyak kelapa sawit. - DagangNews.com