Dasar positif kerajaan lonjak 10% saham negara ini dan dijangka berterusan - Principal Asset Mgmt | DagangNews Skip to main content

Dasar positif kerajaan lonjak 10% saham negara ini dan dijangka berterusan - Principal Asset Mgmt

KUALA LUMPUR 5 Julai - Dasar kerajaan Malaysia yang positif meletakkan saham negara sebagai pemenang jangka panjang di rantau ini, dengan kenaikan hampir 10% berkemungkinan berterusan, menurut satu daripada dana berprestasi tinggi Asia.

 

"Kami semakin yakin dengan dasar yang telah diumumkan setakat ini," dan sedang mengenal pasti penerima manfaat daripada langkah baharu yang akan dilaksanakan, kata Chun Hong Lee, pengurus portfolio di Principal Asset Management Bhd.

 

Penanda aras FBM KLCI mungkin meningkat lagi 5% hingga 9% dalam tempoh 12 bulan akan datang, tambahnya.

 

Pelaburan domestik yang mampan dan penyatuan fiskal, ditambah dengan penstabilan ringgit, akan membantu mengurangkan premium risiko dan meningkatkan penilaian bagi saham tempatan, katanya dalam satu temu bual dengan Bloomberg.

 

Selepas tiga tahun pulangan negatif, indeks penanda aras Malaysia mengatasi prestasi di Asia Tenggara apabila negara itu menjadi pusat tumpuan untuk pelaburan dalam semikonduktor dan pusat data dipacu kecerdasan buatan (AI).

 

Kejayaan Malaysia memikat syarikat seperti Google dan Microsoft Corp memperlihatkan dasar Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim sedang dibentuk selepas beliau mengambil alih kuasa kurang dua tahun lalu.

 

Anwar sedang meningkatkan perbelanjaan dalam industri semikonduktor dan membina keupayaan pembuatan dan kapasiti tenaga boleh diperbaharui, manakala pelaburan asing telah meningkat.

 

Keyakinan pelabur yang semakin meningkat terhadap rancangannya adalah pemulihan dari tahun lepas apabila dana global berundur di tengah-tengah ketidakpastian mengenai cadangan kerajaan untuk meningkatkan hasil dan menutup defisit fiskalnya.

 

Minat terhadap saham tempatan juga bertepatan dengan rayuan pihak berkuasa kepada pengurus aset domestik untuk menghantar pulang pendapatan asing mereka untuk menyokong pasaran dan ringgit.

 

Pertaruhan Lee terhadap hala tuju dasar negara dan ledakan AI membuahkan hasil. Dana Pertumbuhan Ekuiti Dali Utama RM1.7 bilion, yang diurusnya, mengatasi tolok penanda aras dengan pulangan tahun sehingga kini sebanyak 24%.

 

Pelaburan dana adalah selaras dengan prinsip Islam dan dasar kawal selia.

 

Tenaga Nasional Bhd, firma teknologi My E.G. Services Bhd dan syarikat pembinaan Sunway Bhd adalah antara pegangan utama dana kerana Lee memihak kepada syarikat utiliti, pembina dan telekomunikasi.

 

Pelaburan dalam pusat data dijangka mula menyumbang kepada ekonomi dalam tempoh enam hingga 12 bulan, yang memberi petanda baik untuk prospek pendapatan syarikat.

 

Terdapat peningkatan dalam pendapatan konsensus selepas keputusan yang mengecewakan sebelum 2024, kata Lee, yang berpangkalan di Kuala Lumpur.

 

Kestabilan politik merupakan satu lagi faktor yang menjadikan saham tempatan menonjol di rantau ini ketika perdana menteri Thailand menangani kes undang-undang, Vietnam mengalami peralihan kuasa dan keretakan antara pemimpin Filipina semakin melebar.

 

Yang pasti, kelewatan atau pemotongan kadar faedah yang kurang agresif oleh Rizab Persekutuan boleh menjejaskan aliran ke dalam ekuiti Malaysia. Pelabur asing juga memerhati dengan teliti rentak reformasi tempatan sebelum membeli lebih banyak saham.

 

“Kami fikir perkara akan bergerak positif untuk pasaran ekuiti. Kita hanya perlu melihat pelaksanaan dasar kerajaan,” kata Lee. - DagangNews.com