Industronics meterai perjanjian pengambilalihan 50% pegangan dalam 5T3M pada harga RM1 juta | DagangNews Skip to main content

Industronics meterai perjanjian pengambilalihan 50% pegangan dalam 5T3M pada harga RM1 juta

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 4 Nov - Industronics Berhad menandatangani perjanjian untuk memperoleh 50% kepentingan dalam 5T3M Sdn. Bhd. dengan harga RM1 juta sebagai sebahagian daripada usahanya berada dalam industri pendidikan.

 

5T3M merupakan syarikat bersekutu Eduspec Holdings Bhd (EHB) dan pusat pendidikan dan akademi berasaskan batang pertama di Malaysia.

 

Pengambilalihan itu mewakili lanjutan kerjasama antara syarikat dan EHB berikutan memorandum perjanjian yang ditandatangani untuk menubuhkan syarikat entiti khusus (SPV) untuk menawarkan perkakasan elektronik dan peralatan sekolah kepada lebih 10,000 sekolah di Malaysia.

 

Pengarah Eksekutif Industronics, Datuk Chu Boon Tiong berkata, syarikat itu melihat industri pendidikan sebagai satu lagi sektor utama yang menawarkan peluang perkembangan yang stabil.

 

"Pengambilalihan 5T3M menandakan pelaburan pertama kami dalam perniagaan pendidikan," katanya.

 

Berikutan pemerolehan 5T3M, syarikat itu akan menubuhkan SPV yang dikenali sebagai Advance Education.

 

5T3M akan melabur RM50 juta lagi dalam tempoh tiga tahun akan datang untuk mengukuhkan ekosistem Advance Education, termasuk latihan dan pelaburan ke dalam teknologi kecerdasan buatan, blockchain dan teknologi data untuk membuktikan program pendidikan lanjutannya pada masa hadapan.

 

“Pelaburan ke dalam ekosistem Advance Education dalam tempoh tiga tahun akan datang akan terus mengukuhkan kedudukan kami dalam industri pendidikan.

 

"Program kemajuan pendidikan adalah penting untuk memenuhi permintaan latihan baharu ini untuk masa depan pekerjaan," katanya. - DagangNews.com