JLand Group, Zaha Hadid Architects bekerjasama laksanakan pembangunan bercampur di Ibrahim Technopolis Johor | DagangNews Skip to main content

JLand Group, Zaha Hadid Architects bekerjasama laksanakan pembangunan bercampur di Ibrahim Technopolis Johor

Kesan artis tentang Discovery City di perbandaran Ibrahim Technopolis di Johor
Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 20 Ogos - JLand Group Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh Johor Corp(JCorp) bekerjasama dengan Zaha Hadid Architects yang berpangkalan di United Kingdom (UK) bagi melaksanakan pembangunan bercampur seluas 236 hektar dinamakan presint Discovery City dalam perbandaran Ibrahim Technopolis (IBTEC) seluas 2,950 hektar, di Johor.

 

IBTEC, yang mempunyai nilai pembangunan kasar (GDV) RM27 bilion, bakal menjadi bandar raya utama dalam cadangan Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura (JS-SEZ) di wilayah selatan.

 

Menurut kenyataan akhbar, Zaha Hadid Architects akan mengetuai reka bentuk projek itu, manakala AJM-Planning and Urban Design Group Sdn Bhd (APUDG) akan bertindak sebagai perancang induk tempatan dan orang utama yang menghantar pelan pesanan pembangunan Discovery City.

 

Katanya, pendekatan reka bentuk untuk Discovery City mengutamakan integrasi harmoni dengan persekitaran semula jadi Johor. Berpegang teguh kepada visi itu,Zaha Hadid Architects membayangkan struktur yang mampan, teknologi bandar pintar dan komitmen untuk meminimumkan kesan alam sekitar.

 

Discovery City akan menjadi bangunan yang dipanggil Signature Gallery, yang diunjurkan mencapai GDV sebanyak RM269 juta apabila siap.

 

Mengulas mengenai kerjasama itu, Timbalan Pengerusi Kumpulan JLand Datuk Akmal Ahmad berkata, perkongsian itu mencerminkan komitmen mereka untuk kerjasama serantau dan antarabangsa. 

 

"IBTEC direka bentuk untuk menjadi hab termaju, terletak di strategik dan dibina dengan infrastruktur pintar untuk memacu inovasi, sementara memastikan pertumbuhan yang mampan untuk masa hadapan.

 

"Perkembangan termaju ini, diharap dapat meningkatkan kehadiran IBTEC di rantau ini, sebagai destinasi pelaburan dan komponen utama dalam JS-SEZ bernilai berbilion ringgit, mewujudkan peluang pekerjaan untuk masyarakat setempat dan mengukuhkan kedudukan JLand Group sebagai pemaju hartanah terbaik," katanya.

 

Sementara itu, kenyataan itu juga menekankan bahawa pembangunan itu akan mematuhi piawaian tempatan dan antarabangsa, termasuk Rangka Kerja Bandar Karbon Rendah (LCCF) Perbadanan Teknologi Hijau dan Perubahan Iklim Malaysia dan pensijilan antarabangsa seperti Kepimpinan dalam Reka Bentuk Tenaga dan Alam Sekitar (LEED).

 

"Dengan menerima pekeliling itu dan memupuk hubungan simbiotik antara persekitaran terbina dan semula jadi, Discovery City menyasarkan untuk menetapkan penanda aras baharu bagi pembangunan mampan di Malaysia dan seluruh rantau ini,” tambah kenyataan itu.

 

Pengarah Zaha Hadid Architects, Gianluca Racana berkata, Discovery City akan menjadi projek pertama mereka dalam landskap seni bina Malaysia dan pihaknya berbesar hati dianugerahkan peluang itu bagi meneroka seni bina yang boleh meningkatkan konteks semula jadinya, mewujudkan sinergi antara persekitaran binaan dan semula jadi. 

 

"Kami komited untuk mencipta pembangunan luar biasa yang akan memberi inspirasi dan menghormati latar belakangnya dengan projek sulung kami di Malaysia," katanya.

 

Zaha Hadid Architects merupakan firma seni bina terkenal di peringkat global yang terkenal kerana menghasilkan reka bentuk yang diilhamkan oleh bentuk organik dalam dunia semula jadi dan penggunaan teknologi canggih. 

 

Beberapa reka bentuk firma yang memenangi anugerah termasuk Pusat Akuatik London untuk Sukan Olimpik 2012, Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing Daxing di China dan Ibu Pejabat BEEAH di Emiriah Arab Bersatu (UAE). - DagangNews.com