Kapten Izham mohon maaf pemotongan rangkaian, langkah itu pastikan 'Malaysia Airlines adalah syarikat penerbangan selamat' | DagangNews Skip to main content

Kapten Izham mohon maaf pemotongan rangkaian, langkah itu pastikan 'Malaysia Airlines adalah syarikat penerbangan selamat'

KUALA LUMPUR 6 Sept - Pengarah Urusan Kumpulan Malaysia Aviation Group (MAG), Datuk Kapten Izham Ismail membuat permohonan maaf kepada pelanggan Malaysia Airlines yang terjejas kesan daripada pemotongan rangkaian penerbangan kumpulan itu.

 

Beliau berkata, keputusan itu adalah bagi mengurangkan skala rangkaian kumpulan pada suku ini bagi memastikan 'penerbangan selamat dan boleh dipercayai' selain menstabilkan operasinya menjelang tempoh pertumbuhan bermula tahun hadapan.

 

"Malaysia Airlines ialah syarikat penerbangan yang selamat. Itulah sebabnya kami membuat keputusan ini (untuk merasionalkan rangkaian). Kami tidak pernah berselindung.

 

"Saya mengambil kesempatan ini untuk memohon maaf kepada semua pelanggan, dan berterima kasih atas kesabaran dan kepercayaan berterusan terhadap kami,” katanya pada sidang media mengenai penyambungan semula penerbangan terus ke Paris mulai Mac tahun depan.

 

Langkah pengurangan rangkaian, mengakibatkan pembatalan penerbangan, semakan semula laluan penerbangan serta penangguhan menjadi tumpuan utama syarikat penerbangan itu sejak beberapa minggu kebelakangan ini.

 

Syarikat penerbangan itu dihujani pelbagai aduan daripada penumpang yang terjejas di media sosial.

 

Untuk itu, Izham menegaskan bahawa Malaysia Airlines 'komited untuk membina semula kepercayaan' dalam kalangan pelanggannya.

 

MAG berperanan dalam menyokong industri pelancongan katanya, sambil menambah bahawa 'keselamatan adalah amat penting' manakala pengalaman pelanggan kekal sebagai keutamaan.

 

"Kami tidak mengambil mudah perkara ini. Ini untuk memastikan syarikat penerbangan itu kuat pada 2025, (supaya) tiada apa-apa lagi yang menghalang kami," katanya, sambil menambah, keputusan sukar seperti pemotongan rangkaian perlu dilakukan segera.

 

Minggu lalu, MAG mengambil langkah berani mengumumkan pengurangan rangkaiannya, berikutan pelbagai gangguan pada perkhidmatannya yang berlaku dalam beberapa minggu kebelakangan ini, melibatkan 20% daripada kapasitinya.

 

Langkah itu menjejaskan perkhidmatan di tiga syarikat penerbangan — Malaysia Airlines, Firefly dan Amal — dalam Malaysia, serta ASEAN, Asia Utara, Australia, New Zealand, Greater China, Asia Selatan dan Asia Barat.

 

Izham berkata, masalah itu disebabkan kekurangan alat ganti pesawat global yang telah menjejaskan penghantaran tepat masa tempahan pesawat baharunya, yang seterusnya memberi kesan kepada perancangan kumpulan.

 

Selain itu, MAG mengalami kekurangan tenaga kerja mahir kerana pemain penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih baharu, tempatan dan antarabangsa, telah memasuki pasaran Malaysia.

 

MAG yang merupakan syarikat induk Malaysia Airlines, dijadual menerima 17 pesawat baharu tahun ini, terdiri daripada 13 Boeing 737-8 dan empat pesawat Airbus A330neo.

 

Sehingga kini, hanya empat pesawat 737-8 diterima daripada 13 yang dipersetujui secara kontrak menjelang 2024. 

 

Bagi A330neos, MAG dijadualkan menerima empat pesawat, tetapi kini dijangka menerima tiga pesawat menjelang akhir tahun, dengan A330neo pertama dijangka penghantaran pada Oktober 2024. - DagangNews.com