Kenaikan kos memberi impak terhadap pemilik dan tempat perlindungan haiwan di Malaysia | DagangNews Skip to main content

Kenaikan kos memberi impak terhadap pemilik dan tempat perlindungan haiwan di Malaysia

Oleh Dr Lee J. Peter, Profesor Madya Heriot-Watt University Malaysia

LAPORAN Pengguna oleh Standard Insights 2023 Malaysia mendedahkan statistik penting: 51.1% isi rumah Malaysia memiliki haiwan peliharaan.

 

Haiwan peliharaan bukan sahaja teman setia tetapi juga berhak mendapat penjagaan dan penghormatan sepenuhnya.

 

Bagaimanapun, peningkatan kos sara hidup memberi beban berat kepada pemilik haiwan peliharaan dan tempat perlindungan haiwan di seluruh Malaysia.

 

Sepanjang dua tahun yang lalu, harga untuk makanan haiwan telah meningkat sebanyak 30%, manakala kos perkhidmatan veterinar telah meningkat sebanyak 20%.

 

Tekanan kewangan ini berlanjutan ke tempat perlindungan seperti Persatuan Kebajikan Haiwan Paws (PAWS) di Petaling Jaya, yang menanggung beban perbelanjaan yang melambung tinggi untuk makanan, bekalan perubatan dan kos operasi.

 

 

PAWS

 

PAWS

 

PAWS

 

 

Aliran inflasi ini mengancam keupayaan organisasi kebajikan haiwan untuk menyediakan penjagaan yang diperlukan, dan tanpa sokongan orang ramai, banyak tempat perlindungan mungkin terpaksa menutup pintu mereka.

 

Menangani isu kritikal ini memerlukan tindakan kolektif, dengan golongan dewasa muda memainkan peranan penting dalam memperjuangkan kebajikan haiwan dan memupuk pemahaman untuk haiwan.

 

Inisiatif seperti Program EmPOWER di Universiti Heriot-Watt Malaysia (HWUM) menonjolkan impak yang boleh dilakukan oleh pelajar.

 

Usaha mereka bukan sahaja meningkatkan kesedaran tetapi juga menjana dana yang besar, dicontohi oleh perkongsian mereka dengan PAWS, di mana mereka telah mengumpulkan lebih RM15,651 melalui kutipan derma dan kempen kesedaran yang inovatif seperti larian maya dan bazar amal dari Januari hingga Mei 2024.

 

Di luar sumbangan kewangan, pelajar HWUM terlibat secara aktif dalam pendidikan dan jangkauan, menggunakan platform seperti X, Instagram dan Facebook untuk mempromosikan pemilikan haiwan peliharaan yang bertanggungjawab dan meningkatkan kesedaran tentang isu kebajikan haiwan.

 

Kerjasama mereka dengan PAWS meliputi kerja sukarela secara langsung, termasuk memberi makan dan menjaga haiwan terlindung, menganjurkan acara anak angkat dan memupuk hubungan bermakna antara haiwan peliharaan dan bakal pemilik.

 

 

PAWS

 

PAWS

 

 

Penyelidikan yang mengetengahkan 'Faedah Terapeutik Interaksi Manusia-Haiwan' menggariskan kesan positif mendalam haiwan peliharaan terhadap kesihatan mental dan kesejahteraan, terutamanya dalam kalangan orang dewasa muda yang menghadapi cabaran yang semakin meningkat dalam dunia hari ini.

 

Haiwan peliharaan memberikan persahabatan, mengurangkan tekanan, dan memupuk daya tahan emosi, memperkayakan kehidupan manusia dan haiwan.

 

Sekolah dan universiti memainkan peranan penting dalam mempromosikan masyarakat ihsan dengan mendidik golongan dewasa muda untuk menjadi penjaga yang penyayang kepada planet kita dan penduduknya.

 

Inisiatif yang memberi impak dan testimoni inspirasi daripada pelajar HWUM berfungsi sebagai mercu tanda harapan, menunjukkan perbezaan ketara yang telah dibuat oleh pelajar melalui dedikasi dan advokasi.

 

Melalui inisiatif murni ini, pelajar memperoleh kemahiran yang melangkaui pembelajaran bilik darjah tradisional, diperoleh melalui pengalaman dunia sebenar yang memupuk empati, tanggungjawab dan komunikasi yang berkesan.

 

Ini sejajar dengan komitmen universiti kami terhadap Pendidikan Berteraskan Tujuan, yang bermatlamat memupuk kecerdasan emosi, pengurusan masa yang berkesan, positif, keyakinan diri, kemahiran interpersonal dan komunikasi, serta tujuan yang kukuh.

 

 

PAWS

 

PAWS

 

 

Kesimpulannya, semasa kita mengharungi cabaran yang ditimbulkan oleh peningkatan kos, adalah penting untuk kita terus menyokong inisiatif yang dijalankan di HWUM yang memperjuangkan kebajikan haiwan.

 

Dengan memupuk kesedaran dan empati dalam kalangan orang dewasa muda, kita boleh memupuk masyarakat yang lebih belas kasihan. - DagangNews.com