Kenanga Research positif terhadap prospek pendapatan F&N didorong kehadiran semula pelancong antarabangsa | DagangNews Skip to main content

Kenanga Research positif terhadap prospek pendapatan F&N didorong kehadiran semula pelancong antarabangsa

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 7 Feb - Kenanga Research positif terhadap pendapatan Fraser & Neave Holdings Bhd's (F&N) berdasarkan kesan setahun penuh pembukaan semula ekonomi, dasar akomodatif dan musim perayaan akan datang.

 

Firma itu berkata, ia juga disokong oleh kehadiran semula pelancong antarabangsa di Malaysia dan Thailand serta pemulihan jualan eksport ke China.

 

"Pendapatan utama kumpulan akan disumbangkan daripada penswastaan Cocoaland Holdings Berhad.

 

"Sementara itu, risiko penurunan margin adalah lebih terurus memandangkan kelemahan dolar Amerika Syarikat (AS) berbanding ringgit (-12%) dan THB (-18%) tetapi harga komoditi dijangka kekal tidak stabil," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Terdahulu, keuntungan kumpulan itu meningkat lebih dua kali ganda kepada RM198.79 juta pada suku pertama berakhir 31 Disember 2022 (1QFY23) daripada RM92.95 juta yang dicatatkan pada suku yang sama tahun lalu, terutamanya disebabkan hasil yang lebih tinggi.

 

Hasil kumpulan meningkat 10.1% kepada RM1.22 bilion daripada RM1.11 bilion, disumbangkan oleh jualan dan eksport perayaan yang lebih tinggi daripada makanan dan minuman (F&B) Malaysia serta sumbangan tambahan Cocoaland 

 

Syarikat itu memperoleh keseluruhan pegangan dalam Cocoaland pada 4 November 2022.

 

Firma itu menyukai kumpulan itu kerana pemulihan kukuh dalam permintaan untuk produknya semasa pembukaan semula ekonomi dan sempadan antarabangsa, terutamanya, untuk minuman, produk sedia untuk diminum, saluran luar rumah dan HORECA (hotel, restoran dan kafeteria).

 

Selain itu, pemulihan dalam jualan eksport didorong oleh pembukaan semula China dan daya tahan dalam permintaan untuk barangan makanan ruji di tengah-tengah prospek ekonomi global yang tidak menentu.

 

"Bagaimanapun, pemain F&B secara amnya tidak mempunyai keupayaan untuk menguruskan kos input yang lebih tinggi, mengakibatkan hakisan margin keuntungan," katanya.

 

Firma itu menyemak turun penarafan kumpulan itu daripada 'outperform' kepada market perform' dengan harga sasaran (TP) RM26.11 sesaham. - DagangNews.com