KPMG: 99% organisasi dijangka guna AI untuk pelaporan kewangan dalam tempoh 3 tahun akan datang | DagangNews Skip to main content

KPMG: 99% organisasi dijangka guna AI untuk pelaporan kewangan dalam tempoh 3 tahun akan datang

TINJAUAN global oleh KPMG International mendedahkan 10% syarikat telah menggunakan kecerdasan buatan (AI) secara meluas dalam pelaporan kewangan, manakala hampir tiga perempat (72%) sedang merintis atau menggunakannya secara terpilih.

 

Dalam tiga tahun, sebanyak 99% organisasi akan menggunakan AI ke dalam proses pelaporan kewangan mereka.

 

Diterbitkan dalam laporan bertajuk `AI dalam pelaporan dan audit kewangan: Menavigasi laporan era baharu', tinjauan ini menggariskan potensi transformatif AI merentas model perniagaan, terutamanya dalam pelaporan kewangan dan pengauditan.

 

 

kpmg

 

 

Memperoleh pandangan daripada eksekutif pelaporan kewangan dan ahli lembaga pengarah merentas 1,800 syarikat dalam enam industri dan 10 negara, tinjauan itu meneroka kemajuan penggunaan AI dalam fungsi kewangan, kesannya terhadap pasukan kewangan dalaman dan jangkaan syarikat terhadap juruaudit luar.

 

Ini terutamanya, syarikat di rantau Asia Pasifik telah merekodkan kadar penggunaan AI yang paling perlahan dalam pelaporan kewangan (29%) berbanding Amerika Utara (39%) dan Eropah (32%).

 

Apabila pembangunan AI semakin pesat, tinjauan itu mendapati 64% syarikat mengharapkan juruaudit menjalankan semakan yang lebih terperinci tentang persekitaran kawalan berhubung dengan penggunaan AI mereka dalam pelaporan kewangan.

 

Tinjauan KPMG selanjutnya mendapati lebih separuh (52%) perniagaan mahu juruaudit mereka mengutamakan analisis ramalan. Selain itu, 47% menginginkan kelajuan penyampaian yang lebih pantas, dan 45% mencari pengauditan masa nyata sepanjang tahun.

 

Foong Mun Kong, Ketua Audit di KPMG di Malaysia, mengulas, “Penggunaan AI yang semakin meningkat dalam pelaporan kewangan menandakan anjakan transformatif melangkaui kemajuan teknologi semata-mata".

 

Menurut beliau, peranan juruaudit sedang ditakrifkan semula kerana perniagaan sedang mencari juruaudit mereka untuk menerajui transformasi AI kerana pemahaman mendalam mereka tentang proses pelaporan kewangan dan kebolehan mereka untuk menentukan bidang yang AI boleh menambah nilai paling tinggi.

 

"Akibatnya, audit sedang beralih ke arah yang lebih masa nyata dan ramalan, dengan ketara mengubah cara cerapan disampaikan."

 

Memandangkan AI bersedia untuk berkembang secara meluas dan pantas dalam masa terdekat, ini membolehkan pelbagai manfaat dalam pelaporan kewangan.

 

 

parafrasa

 

 

Sebagai permulaan, tinjauan mendapati penggunaan AI diterjemahkan kepada produktiviti yang lebih besar untuk pasukan pelaporan kewangan, digabungkan dengan pemerolehan bakat dan pembangunan kemahiran yang lebih tinggi.

 

Pada masa ini, lebih 4 daripada 10 syarikat telah melaporkan produktiviti dan kecekapan pekerja yang lebih tinggi, dan angka ini dijangka meningkat kepada 6 daripada 10 dalam tempoh tiga tahun.

 

Di samping itu, pengguna awal AI dalam laporan pelaporan kewangan menikmati lebih banyak faedah berbanding syarikat lain. Ini termasuk keupayaan meramalkan arah aliran dan kesan (65%), cerapan masa nyata tentang risiko (60 %), keputusan yang didayakan data yang lebih baik dan ketepatan data yang meningkat (kedua-duanya 57%).

 

Penerimaan AI juga datang dengan cabaran besar semasa peringkat awal, termasuk kebimbangan privasi data (59%), kemahiran dan bakat AI yang terhad (56%), pengetahuan organisasi AI yang lemah (51%), ketidakpastian tentang kes penggunaan terbaik untuk diutamakan (41%) dan kesukaran untuk menyepadukan dengan alatan sedia ada (38%).

 

Walau bagaimanapun, halangan ini berkurangan sedikit sebanyak apabila organisasi menjadi lebih mahir dalam menggunakan AI.

 

Kajian KPMG menggariskan empat pendekatan utama yang boleh digunakan oleh organisasi untuk mencapai kematangan AI dengan cepat:

 

1 Membina rangka kerja untuk mengurangkan dan mengurus potensi risiko. Ini melibatkan penggunaan rangka kerja AI dan struktur tadbir urus, dan mendapatkan jaminan kawalan pihak ketiga.

2 Cari cara untuk mengatasi halangan untuk diterima pakai. Ini termasuk memastikan kepimpinan teknologi terlibat dalam perbincangan penyepaduan sistem, memasukkan kesan AI ke dalam program latihan, dan merintis inisiatif AI untuk mengesahkan ROI.

3 Menyedari kepentingan AI beretika. Mereka meletakkan rangka kerja etika, menekankan keperluan untuk audit tetap untuk mengenal pasti dan menangani isu etika, dan memastikan pengawasan manusia terhadap AI.

4 Laksanakan amalan terbaik untuk kesediaan AI. Ini melibatkan pelaksanaan amalan terbaik penting dalam pelaporan kewangan yang membuka jalan kepada penggunaan AI, seperti pemindahan awan, keselamatan siber berkualiti tinggi, penyeragaman aliran kerja, pemberhentian sistem warisan dan simpan kira tanpa kertas.

 

 

parafrasa

 

 

Foong berkata, kemajuan AI dalam pelaporan kewangan mewakili kemenangan tiga kali ganda bagi syarikat, juruaudit dan pengguna maklumat dengan meningkatkan kualiti, meningkatkan kecekapan dan menyokong pembuatan keputusan perniagaan yang lebih termaklum.

 

Tinjauan itu mendapati majoriti syarikat mengharapkan juruaudit menilai penggunaan AI mereka dalam pelaporan kewangan, memberikan jaminan ke atas tadbir urus dan kawalan AI.

 

"Pada masa ini, tiada bidang kuasa, termasuk Malaysia, secara jelas memerlukan juruaudit untuk melaksanakan semakan jaminan tadbir urus AI. Walau bagaimanapun, saya yakin bahawa pengawal selia dan penetap standard akan mengekalkan pace dengan jangkaan pasaran,” kata beliau.

 

AI KPMG International dalam laporan kewangan dan laporan audit boleh dimuat turun daripada www.kpmg.com/navigatingAIinaudit - DagangNews.com