Kuala Lumpur Kepong kekal fokus kepada kepakaran oleokimia, kata Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Kuala Lumpur Kepong kekal fokus kepada kepakaran oleokimia, kata Kenanga Research

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 13 April - Kuala Lumpur Kepong Berhad (KLK) berada di landasan tepat untuk memberi penumpuan kepada kepakaran oleokimia selepas pemerolehan Temix Oleo, pakar oleokimia berpangkalan di Itali.

 

Kenanga Research berkata, pengambilalihan itu membolehkan kumpulan itu memanfaatkan kepakaran Temix dalam membangunkan bahan kimia semula jadi atau berasaskan bio selain mendapat akses kepada pasaran Eropah.

 

“Pemerolehan itu seharusnya memperoleh pendapatan bersih tetapi dengan keuntungan hanya sekitar RM30 juta hingga 60 juta.

 

"Kumpulan itu juga telah meningkatkan pelaburan lamanya dalam pakar polimer UK, Synthomer, daripada 21.3% kepada 26.3%," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, selain daripada memperoleh pegangan dalam Temix Oleo, kumpulan itu menunjukkan isyarat kemajuan yang baik selepas integrasi IJM Plantation Berhad.

 

Usaha kumpulan dalam memperkemas IJM Plantation telah menyelesaikan beberapa gangguan pengeluaran selepas ia menyusun semula pasukan kerja mereka.

 

Firma itu berkata, dengan penyelarasan selanjutnya, pengeluaran yang lebih baik dijangka untuk kumpulan itu pada FY23.

 

Walaupun pemulihan dalam keseluruhan bekalan minyak makan dianggap sukar untuk tahun 2023 dengan limpahan yang lebih rendah daripada paras inventori purata ke tahun 2024, pengeluaran buah tandan segar (BTS) yang lebih baik ditambah dengan harga baja yang lebih rendah.

 

“Dengan harga minyak sawit mentah (MSM) hadapan yang dijangka kukuh, penggearan bersih akan terus sederhana berbanding FY23 atau FY24 walaupun selepas pengambilalihan Temix Oleo yang dianggarkan menelan belanja antara RM300 juta hingga 400 juta.

 

“Dari segi dividen, kumpulan itu tidak komited kepada dasar dividen yang ketat tetapi julat dividen sesaham (NDPS) 10 tahunnya adalah antara 45 sen hingga RM1.00 manakala median atau purata pembayaran tahunan ialah 50 sen atau 60 sen," katanya.

 

Firma itu mengekalkan saranan "outperform" dengan harga sasaran (TP) RM27.00 sesaham. - DagangNews.com