Lapan syarikat termasuk Petronas, memenangi lelongan kredit karbon pertama Bursa Malaysia daripada projek Kuamut | DagangNews Skip to main content

Lapan syarikat termasuk Petronas, memenangi lelongan kredit karbon pertama Bursa Malaysia daripada projek Kuamut

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 26 Julai - Bursa Malaysia Bhd mengumumkan lapan pembida yang berjaya dalam lelongan kredit karbon berasaskan alam semula jadi pertama negara oleh anak syarikatnya Bursa Carbon Exchange (BCX) dengan kredit karbon daripada projek Pemuliharaan Hutan Hujan Kuamut di Sabah.

 

Antara pemenang ialah syarikat minyak dan gas negara Petroliam Nasional Bhd (Petronas) dan tiga syarikat tersenarai awam iaitu Malayan Banking Bhd, Gas Malaysia Bhd dan Yinson Holdings Bhd.

 

Syarikat selebihnya ialah CIMB Bank Bhd — cabang perbankan CIMB Group Holdings Bhd — BBB Asia Capital Bhd, Eco Green Carbon Ventures Sdn Bhd dan TROX Malaysia Sdn Bhd.

 

Bursa berkata lelongan kredit karbon itu akan membolehkan syarikat mengurangkan kesan alam sekitar mereka melalui beberapa laluan yang boleh dipercayai, termasuk mengimbangi pelepasan gas rumah hijau (GHG).

 

“Lelongan projek perlindungan dan penjanaan semula hutan domestik telah dijelaskan pada harga RM50 setiap kontrak,” kata Bursa dalam satu kenyataan.

 

 

kuamut
Hutan Hujan Kuamut di Sabah. - Gambar K. Yoganand

 

 

Selain mengurangkan GHG, kontrak kredit karbon ditambah (MNC+) berasaskan alam semula jadi Malaysia juga menandakan manfaat bersama dalam memelihara alam sekitar, meningkatkan mata pencarian dan kesejahteraan masyarakat tempatan serta melindungi biodiversiti.

 

“Dengan lelongan ini, ia juga menetapkan harga penanda aras bagi kredit karbon sukarela untuk projek karbon berasaskan alam semula jadi Malaysia,” katanya.

 

Projek Kuamut telah mendapat pengiktirafan antarabangsa dan dinilai terbaik dalam kelasnya sebagai salah satu projek pengurusan hutan yang dipertingkatkan (IFM) dengan penarafan tertinggi di dunia oleh agensi penarafan karbon BeZero Carbon.

 

 

kuamut

 

 

Bagi Malaysia, projek Kuamut adalah kepentingan negara kerana ia menunjukkan hutan Malaysia boleh berjaya menghasilkan kredit karbon berintegriti tinggi, kata Bursa.

 

"Sebagai projek rumah api untuk kredit karbon berasaskan perhutanan tempatan, ia membuka jalan kepada negeri-negeri lain untuk melihat ke arah memelihara hutan dan sumber asli mereka.

 

"Sambil itu, ia juga menyumbang kepada komitmen negara untuk mengekalkan sekurang-kurangnya 50% daripada tanah negara yang berada di bawah hutan. dan penutup pokok, ikrar yang dibuat semasa Sidang Kemuncak Bumi pada 1992," tambahnya. - DagangNews.com