Loji rawatan sisa air baharu akan beri pendapatan berulang kepada Reservoir Link, kata PublicInvest | DagangNews Skip to main content

Loji rawatan sisa air baharu akan beri pendapatan berulang kepada Reservoir Link, kata PublicInvest

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 6 Mac - Public Investment Bank Research (PublicInvest) menjangkakan loji rawatan air sisa baharu Reservoir Link Energy Berhad akan memberi pendapatan berulang kepada syarikat.

 

Firma itu berkata, kumpulan itu sebelum ini menandatangani surat niat bersama PT Unilever Oleochemical Indonesia (Unilever) melalui anak syarikatnya, PT Envirotech untuk memulakan kerja bagi loji rawatan air sisa baharu.

 

Katanya, PT Envirotech dijangka menyumbang RM5.4 juta setahun kepada keuntungan operasinya.

 

"Walaupun usaha niaga itu akan memberikan pendapatan berulang kepada syarikat, ia juga membentangkan pelaksanaan dan risiko politik negara memandangkan perbelanjaan modal yang dimuatkan di hadapan yang besar untuk projek itu di kawasan selain negara asal.

 

"Oleh itu, kami berhati-hati terhadap perkembangan ini," katanya dalam satu nota kajian.

 

Firma itu berkata, kos pembangunan loji itu ialah RM34.3 juta dan dijangka siap dalam tempoh sembilan bulan menjelang suku keempat 2023.

 

“Berdasarkan anggaran konservatif kami terhadap aliran tunai tahunan projek sebanyak RM5.4 juta setahun (sama dengan keuntungan operasinya), projek itu dijangka menjana kadar pulangan dalaman (IRR) sebanyak 9.2%.

 

“Kami juga menjangkakan projek itu akan memberikan nilai kini bersih (NPV) yang positif, dengan mengandaikan kira-kira 70% daripada projek itu dibiayai melalui hutang di sebalik pendapatan berulang yang stabil.

 

"Pengiraan di atas tidak termasuk sebarang potensi peningkatan kerana kilang itu direka bentuk untuk mempunyai kapasiti ganti bagi kadar penggunaan tambahan masa depan daripada kemudahan Unilever," katanya.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'neutral' dengan TP 39 sen sesaham. - DagangNews.com