MUVA, Datasonic dan TNB ILSAS bekerjasama bangunkan rumusan tinjauan dan pemetaan lanjutan UAS untuk Projek E-Land DGB di Republik Guinea, Afrika | DagangNews Skip to main content

MUVA, Datasonic dan TNB ILSAS bekerjasama bangunkan rumusan tinjauan dan pemetaan lanjutan UAS untuk Projek E-Land DGB di Republik Guinea, Afrika

Dua dari kiri, Dato Syahril Abdullah, Presiden / Ketua Projek Khas Datasonic bersama Timbalan Menteri Pengangkutan, Hasbi Habibollah dan Presiden MUVA, Ts Dr Mohd Zaliman Mohd Yussof serta Setiausaha MUVA, Adi Yazid Rosli pada majlis memeterai MoU Kerjasama MUVA dengan Datasonic di Langkawi pada 24 Mei 2023.
Oleh Zaki Salleh

KUALA LUMPUR 24 Mei - Persatuan Perikatan UAV Malaysia (MUVA), sebuah persatuan yang khusus mempromosikan pembangunan dan kemajuan industri UAS komersial, bersama Datasonic Group Berhad, penyedia penyelesaian ICT berasaskan keselamatan terkemuka, dan TNB Integrated Learning Solution Sdn. Bhd. (ILSAS), institut latihan terulung untuk Tenaga Nasional Berhad (TNB), mengumumkan kerjasama mereka dalam membangunkan rumusan tinjauan dan pemetaan Sistem Pesawat Tanpa Pemandu (UAS) termaju untuk projek E-Land DGB di Republik Guinea, Afrika. 

 

Perkongsian strategik ini menghimpunkan kepakaran dan sumber ketiga-tiga organisasi untuk menyampaikan teknologi dan perkhidmatan UAS yang inovatif untuk projek E-Land.

 

Kerjasama itu bertujuan untuk memanfaatkan kepakaran UAS MUVA, keupayaan rumusan ICT berasaskan keselamatan Datasonic, dan kemahiran latihan TNB ILSAS untuk menyokong pembangunan rumusan UAS termaju yang disesuaikan khusus untuk projek E-Land. 

 

Projek ini akan menggunakan teknologi UAS untuk menjalankan aktiviti tinjauan dan pemetaan lanjutan, membolehkan pengumpulan dan analisis data yang cekap untuk pembangunan dan pengurusan projek.

 

Nilai perjanjian projek antara MUVA dan DGB dianggarkan sebanyak RM300 juta untuk tempoh lima tahun.


 

parafrasa
Dato Syahril bin Abdullah, Presiden / Ketua Projek Khas Datasonic (kiri) dan Presiden MUVA Ts Dr Mohd Zaliman Mohd Yussof memeterai MoU disaksikan Timbalan Menteri Pengangkutan Hasbi Habibollah (berdiri tengah) pada majlis memeterai MoU Kerjasama MUVA dengan Datasonic di Langkawi pada 24 Mei 2023.

 parafrasa

 


Nilai anggaran adalah berdasarkan tinjauan udara dan kerja perkhidmatan pemetaan di seluruh negara termasuk Pemerolehan Data, Pemprosesan dan Analisis Data Imej dan Peta Topografi untuk projek E-Land DGB di Republik Guinea menggunakan platform kenderaan udara tanpa pemandu (UAV) canggih dengan Pengambilan Menegak -Teknologi Off Landing (VTOL) termasuk Altitude Angel's GuardianUTM UAS Traffic Management System (UTMS).

 

"Projek E-Land DGB memberikan peluang menarik untuk mempamerkan potensi teknologi UAS dalam aplikasi ukur dan pemetaan," kata Dr Mohd. Zaliman Mohd. Yusoff, Presiden MUVA. 

 

"Melalui kerjasama ini, kami komited untuk menyampaikan penyelesaian UAS inovatif yang meningkatkan kecekapan, ketepatan dan kemampanan alam sekitar projek. 

 

"Kami berbangga untuk bekerjasama dengan Datasonic dan TNB ILSAS, memanfaatkan kepakaran gabungan kami untuk menyediakan teknologi dan perkhidmatan UAS yang komprehensif untuk Projek E-Land," ujarnya.

 

Sebagai kontraktor utama untuk projek E-Land, kepakaran Datasonic dalam rumusann ICT berasaskan keselamatan juga akan menyumbang kepada pembangunan sistem UAS yang teguh dan selamat, memastikan integriti dan perlindungan data sepanjang operasi ukur dan pemetaan. 

 

Kemahiran latihan TNB ILSAS akan menyokong kerjasama teknikal dengan menyediakan program latihan khusus untuk pengendali UAS, seterusnya meningkatkan keupayaan dan profesionalisme kakitangan projek.

 

"Kami gembira menjadi sebahagian daripada kerjasama ini, membawa pengalaman luas kami dalam rumusan ICT berasaskan keselamatan untuk meningkatkan keupayaan UAS untuk projek E-Land," kata Dato Syahril Abdullah, Presiden/Ketua Projek Khas Datasonic. 

 

"Dengan menyepadukan ciri keselamatan termaju ke dalam sistem UAS, kami menyasarkan untuk menyediakan platform yang boleh dipercayai dan selamat untuk aktiviti ukur dan pemetaan projek. 

 

"Kerjasama ini menekankan komitmen kami untuk memanfaatkan teknologi untuk rumusan yang berkesan," jelasnya.

 

Sementara itu, Pengurus TNB ILSAS, Sharizam Salleh berkata, pihaknya teruja menyumbang kepada kerjasama ini dengan menyediakan program latihan komprehensif untuk pengendali UAS yang terlibat dalam projek E-Land.

 

"Kepakaran kami dalam latihan dan pembinaan kapasiti akan memastikan kakitangan projek dilengkapi dengan kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan untuk mengendalikan teknologi UAS dengan selamat dan berkesan. 

 

"Kami berharap dapat menyokong pembangunan dan kejayaan projek E-Land melalui kerjasama ini," ujar beliau.

 

Kerjasama antara MUVA, Datasonic dan TNB ILSAS menunjukkan sinergi peneraju industri dalam menyampaikan rumusan inovatif untuk projek kompleks seperti projek E-Land. 

 

Perkongsian ini bukan sahaja mempamerkan keupayaan teknologi UAS tetapi juga menyerlahkan komitmen organisasi yang terlibat untuk memacu kemajuan dalam ukur, pemetaan dan pembangunan infrastruktur. - Dagang News.com