Nova MSC peroleh kontrak RM7.13 juta laksanakan program saringan Retinopati Diabetik Kebangsaan di Brunei | DagangNews Skip to main content

Nova MSC peroleh kontrak RM7.13 juta laksanakan program saringan Retinopati Diabetik Kebangsaan di Brunei

Masjid Omar Ali Saifuddin di Bandar Seri Begawan, ibu negara Brunei - Gambar Jie Yeu Teoh
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 9 Sept — EyRIS Pte Ltd, anak syarikat Nova MSC Berhad, pembekal bagi perisian dan perkhidmatan aplikasi tertumpu industri bagi sektor penjagaan kesihatan, memperoleh kontrak RM7.13 juta daripada JPMCnova Sdn Bhd.

 

Kontrak penting ini akan menyaksikan pelancaran program saringan Retinopati Diabetik (DR) Kebangsaan di Negara Brunei Darussalam.

 

Brunei adalah antara negara terawal di dunia yang memperkukuh sistem kesihatan awamnya dengan menyepadukan sistem pembelajaran mendalam ke dalam program saringan DR nasional mereka.

 

Ini mengikuti kejayaan penerimaan SELENA+ di Singapura dan Kesultanan Oman. Projek lima tahun, ditetapkan untuk bermula pada Oktober 2024, akan menggunakan platform AI termaju EyRIS, EySCAN dan SELENA+ merentasi hospital dan pusat penjagaan kesihatan di negara itu.

 

Ini menandakan satu langkah penting ke hadapan dalam strategi penjagaan kesihatan Brunei ketika negara menghadapi populasi diabetes yang semakin meningkat, kini dianggarkan sebanyak 13.3%, yang diterjemahkan kepada kira-kira 40,000 warganegara.

 

Dengan DR menjadi punca nombor satu dalam kecacatan penglihatan, pendekatan sistematik untuk pengesanan awal DR adalah penting untuk memastikan rawatan awal dan mencegah kehilangan penglihatan.

 

 

nova

 

 

SELENA+, sistem pembelajaran mendalam automatik yang dibangunkan dengan kerjasama Institut Penyelidikan Mata Singapura (SERI) dan Pusat Pengajian Pengkomputeran NUS, menawarkan penyelesaian terobosan bagi pengesanan awal retinopati diabetik, glaukoma, dan degenerasi makula yang berkaitan dengan usia melalui analisis imej retina berwarna.

 

Dikelaskan sebagai peranti perubatan, SELENA+ telah selamat kelulusan kawal selia di Kesatuan Eropah dan negara-negara seperti Australia, Brazil, Malaysia, Thailand dan Indonesia.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Nova MSC, Lai Teik Kin berkata, pihaknya berbangga dapat bekerjasama dengan KKM, Brunei dalam usaha mereka untuk memanfaatkan teknologi AI untuk mengubah cara perkhidmatan perubatan boleh disampaikan secara kos efektif.

 

"Pelaksanaan SELENA+ di seluruh negara akan menyelaraskan keseluruhan proses saringan dan memberikan diagnosis segera & tepat,” ujar beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Di luar DR, EyRIS boleh mengembangkan penawaran AI untuk mengesan penyakit sistemik seperti penyakit kronik buah pinggang, gangguan saraf dan keadaan kardiovaskular.

 

Ini sejajar dengan visi Nova MSC menangani cabaran penjagaan kesihatan global dengan akses yang lebih luas kepada penyelesaian yang dijanjikan lebih murah, lebih cepat dan lebih tepat.

 

Projek ini akan mewujudkan Program Saringan DR Kebangsaan yang mantap di seluruh hospital Brunei dan
pusat penjagaan kesihatan, semuanya disambungkan ke platform tele-oftalmologi berasaskan awan EyRIS, EySCAN.

 

Ini akan membolehkan pemeriksaan yang sistematik dan cekap di seluruh negara, memacu penjimatan kos yang besar dan meningkatkan taraf penjagaan pesakit.

 

Pemilihan SELENA+ dalam projek ini mengukuhkan lagi kepimpinan Nova MSC dalam penjagaan kesihatan inovasi, terutamanya dalam bidang diagnosis perubatan peringkat 1. - DagangNews.com