Pelaburan IOI dalam kilang pulpa RM600 juta di Pahang disifatkan positif ESG - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Pelaburan IOI dalam kilang pulpa RM600 juta di Pahang disifatkan positif ESG - Kenanga Research

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 16 April - Pegangan IOI Corp Bhd dalam kilang pulpa kertas usaha sama (JV) RM600 juta di Pahang dijangka dicairkan kepada 33.75% daripada 45% awal dengan kemasukan Xiamen C&D Corp dalam projek itu.

 

Ini bermakna kesan projek ke atas IOI, daripada pembiayaan kepada sumbangan selepas cukai akhirnya dalam jangka sederhana, akan menjadi lebih kecil, menurut Kenanga Research.

 

“Secara strategik, IOI melabur dalam projek positif alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) yang memerlukan beberapa akses industri, kewangan dan pasaran untuk meningkat,” kata broker itu dalam nota penyelidikannya.

 

Nextgreen IOI Pulp Sdn Bhd (NIP) – sebuah usaha sama antara IOI (45%) dan Nextgreen Global Bhd (55%) – minggu lepas menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Xiamen C&D yang berpangkalan di China untuk cadangan pembangunan dan operasi sebuah kemudahan pengeluaran pulpa kertas hijau dan mampan bernilai RM600 juta di Pahang.

 

Di bawah MoU itu, NIP dan Xiamen C&D akan menubuhkan syarikat JV, dengan kepentingan ekuiti masing-masing sebanyak 75% dan 25%.

 

 

iktisad

 

 

Firma NIP dan Xiamen C&D JV akan bertanggungjawab untuk menubuhkan kemudahan pengeluaran pulpa kertas yang akan dibangunkan di atas tapak seluas 43 ekar dalam Taman Teknologi Hijau di Pekan, yang merupakan sebahagian daripada Wilayah Ekonomi Koridor Timur.

 

Kilang yang dicadangkan itu akan mempunyai kapasiti pengeluaran awal sehingga 100,000 tan pulpa kertas setahun.

 

Ini akan dibuat daripada tandan buah kosong kelapa sawit (EFB) menggunakan teknologi pulpa berjentera peluntur pemutihan bahan kimia Nextgreen yang dipatenkan.

 

"Di bawah syarat-syarat MoU, salah satu peranan utama Xiamen C&D adalah untuk melepaskan produk akhir, meninggalkan NIP untuk mengurus dan mengendalikan projek, termasuk mendapatkan semua kelulusan yang diperlukan dan bekalan EFB," kata Kenanga Research.

 

“Pada asasnya, IOI akan dapat memperoleh bekalan EFB yang boleh dipercayai, bukan sahaja dari 18,798 hektar ladang kelapa sawit kumpulan di negeri Pahang, tetapi juga dari pelbagai ladang pihak ketiga berdekatan.

 

"Kepakaran kejuruteraan hiliran IOI berpotensi untuk dimanfaatkan oleh JV juga," tambahnya.

 

Kenanga Research telah mengekalkan penarafan "prestasi pasaran" pada IOI.

 

Ia mempunyai harga sasaran tidak berubah sebanyak RM3.80 berdasarkan dua kali nilai harga-ke-buku (PBV).

 

Penilaian itu sejajar dengan purata PBV untuk penanam bersepadu yang lebih besar, ditambah premium 5% untuk mencerminkan penarafan ESG empat bintang seperti yang dinilai oleh Kenanga Research.

 

“Kami terus menyukai IOI atas usahanya dalam perkara berikut – menambah baik bahan penanaman; peningkatan pendigitalan; membina infrastruktur untuk mekanisasi yang lebih besar; serta menukar batang kelapa sawit kepada bersih-sifar, produk kayu berasaskan sawit,” kata firma broker itu. - DagangNews.com