Pendapatan boleh agih Pavilion REIT diunjur meningkat didorong kehadiran semula pelancong asing, kata Rakuten Trade | DagangNews Skip to main content

Pendapatan boleh agih Pavilion REIT diunjur meningkat didorong kehadiran semula pelancong asing, kata Rakuten Trade

KUALA LUMPUR 13 April - Rakuten Trade menjangkakan pendapatan boleh agih Pavilion Real Estate Investment Trust (REIT) meningkat semula dengan kukuh tahun ini.

 

Firma itu berkata, unjuran itu adalah berdasarkan pembukaan semula sempadan dan ekonomi China serta kemasukan semula pelancong asing ke Malaysia.

 

"Selain itu, pengambilalihan Pavilion Bukit Jalil (PBJ) turut akan memberi sumbangan positif kepada pengagihan pendapatan Pavilion REIT pada tahun kewangan 2023 dan akan lebih ketara pada 2024," katanya dalam satu nota penyelidikan, hari ini.

 

Firma itu mengunjurkan pendapatan boleh agih Pavilion REIT adalah sebanyak RM302.8 juta pada tahun ini dan RM378.4 juta tahun depan.

 

Pavilion Mall Kuala Lumpur akan menjadi penyumbang terbesar kepada Pavilion REIT, yang mempunyai kawasan boleh disewa bersih (NLA) sebanyak 1.35 juta kaki persegi, sekali gus menyumbang masing-masing sebanyak 67% dan 87% daripada hasil dan pendapatan harta bersih (NPI).

 

"Kadar penghunian Pavilion Mall secara beransur-ansur meningkat kepada 92% dalam laporan suku tahunan terkini.

 

"Kami menjangkakan penghunian akan mencapai tahap prapandemik pada 98 hingga 99% menjelang separuh kedua 2023 disokong oleh kehadiran semula pelancong asing, khususnya dari China," katanya.

 

Pada November 2022, Pavilion REIT mengumumkan untuk mengambil alih PBJ daripada Regal Path pada harga RM2.2 bilion.

 

Pavilion REIT akan membiayai pengambilalihan itu pinjaman bank dan terbitan 1.27 bilion unit baharu dalam dua penempatan persendirian dengan 'tranche' pertama sebanyak RM720 juta dan 'tranche' kedua sebanyak RM550 juta.

 

PBJ adalah pusat beli-belah runcit lima tingkat sub-bandar dengan dua tingkat letak kereta bawah tanah, keseluruhannya mempunyai NLA seluas 1.76 juta kaki persegi. - DagangNews.com