Pendapatan teras Nova Wellness diunjur meningkat pada kadar CAGR 19% untuk FY23-25 - RHB Investment | DagangNews Skip to main content

Pendapatan teras Nova Wellness diunjur meningkat pada kadar CAGR 19% untuk FY23-25 - RHB Investment

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 26 Okt - RHB Investment Bank mengunjurkan pendapatan teras Nova Wellness Group Berhad akan meningkat pada kadar pertumbuhan tahunan dikompaun (CAGR) sebanyak 19% untuk FY23-25.

 

Firma itu berkata, unjuran dibuat berdasarkan pelancaran produk baharu, kehadiran orang ramai ke cawangan runcit dan perkembangan positif terhadap produk jenama sendiri.

 

"Walaupun berdepan tekanan inflasi, kami percaya model perniagaan dengan pengeluaran jenama sendiri (OBM), hubungan baik dengan pelanggan selain permintaan yang kurang elastik untuk produk mereka mungkin mengurnagkan risiko terhadap pendapatan kumpulan," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu menjangkakan, kumpulan itu akan merekodkan pendapatan teras dua digit bagi FY23-25 disokong pengembangan kemudahan pembuatan dan rangkaian pengedarannya serta pelancaran produk baharu.

 

"Kumpulan itu menikmati margin keuntungan yang besar hasil daripada penyepaduan rantaian nilai produk selain berjaya mengawal impak daripada tekanan kos yang semakin meningkat," katanya.

 

Firma itu berkata, pengedar kumpulan itu sebahagian besarnya terdiri daripada farmasi bebas, klinik dan hospital.

 

Katanya, bilangan pengedar jenama itu meningkat daripada 566 pada FY20 kepada 920 pada penghujung FY22 dan pihak pengurusan menyasarkan 1,500 pengedar menjelang 2025.

 

"Nova mematuhi dasar tiada pemulangan bagi mengurangkan risiko inventori dan menawarkan keterlihatan jualan yang baik.

 

"Kumpulan itu juga menjalin perkongsian rapat dengan pengedarnya melalui latihan produk dan sesi pendidikan yang kerap, yang mendorong kesetiaan pelanggan dan pesanan berulang," katanya.

 

Firma itu menetapkan harga wajar RM1.11 namun tiada sebarang saranan diberikan. - DagangNews.com