Petronas anugerahkan tiga PSC bagi kluster sumber ditemukan di luar pesisir Semenanjung Malaysia | DagangNews Skip to main content

Petronas anugerahkan tiga PSC bagi kluster sumber ditemukan di luar pesisir Semenanjung Malaysia

KUALA LUMPUR 26 Julai - Petroliam Nasional Bhd (Petronas) memeterai kontrak perkongsian pengeluaran (PSC) bagi tiga Peluang Sumber Ditemui (DRO) di bawah Pusingan I Bidaan Malaysia Tambahan (MBR+) yang kesemuanya terletak di luar pesisir Semenanjung Malaysia.

 

PSC yang dianugerahkan meliputi 12 medan minyak dan gas di lembangan Melayu, menawarkan peluang pembangunan sinergistik kerana lokasinya berhampiran infrastruktur sedia ada.

 

PSC kluster aset medan kecil (SFA) bagi padang Bubu, Bunga Tasbih dan Enau dianugerahkan kepada Ping Petroleum Sdn Bhd dan Duta Marine Sdn Bhd manakala kluster SFA Padang Puteri, Padang, Penara dan Lukut Utara telah dianugerahkan kepada Jadestone Energy (PM) Inc.

 

Selain itu, ladang Pertang, Kenarong, Noring dan Bedong telah dianugerahkan kepada Hibiscus Oil & Gas Malaysia Ltd dan Petronas Carigali Sdn Bhd di bawah hasil yang lebih baik berbanding terma kos.

 

“Kami gembira melihat pengendali kami terus mengembangkan portfolio mereka di Malaysia. 

 

"Kepakaran teknikal khusus dan ketangkasan mereka penting bagi menangani cabaran unik untuk mengewangkan dan membangunkan aset DRO dengan cepat dan selamat,” kata Naib Presiden Kanan Pengurusan Petroleum Malaysia (MPM), Datuk Bacho Pilong dalam satu kenyataan.

 

Beliau berkata, MPM akan terus menyediakan sokongan yang diperlukan dan memupuk kerjasama bagi memudahkan pengewangan aset-aset ini, sambil menekankan bahawa MBR+ dan Petronas myPROdata sangat penting dalam menarik pelabur serta menggalakkan pertumbuhan perniagaan di Malaysia.

 

Sementara itu, Petronas berkata ia akan menandatangani lebih banyak MBR+ PSC dalam beberapa minggu akan datang.

 

MBR+ mula diperkenalkan pada Oktober 2023, melengkapkan pelesenan Pusingan Bidaan Malaysia tahunan dengan menyediakan saluran tambahan bagi pelabur mengambil bahagian dalam DRO dan aset lewat hayat di Malaysia.

 

Petronas menyatakan komitmennya dalam memastikan bekalan minyak dan gas yang optimum dan mampan untuk keselamatan tenaga negara, sambil meneruskan usaha ke arah mencapai operasi karbon rendah, pelepasan rendah, selaras dengan matlamat pelepasan sifar bersih menjelang 2050. - DagangNews.com