Ringgit kukuh: Apa untung kepada rakyat jelata? | DagangNews Skip to main content

Ringgit kukuh: Apa untung kepada rakyat jelata?

Oleh ZAIDI ISHAM ISMAIL

Bila Ringgit turun, semua orang menjadi bimbang dan risau kerana ini menjejaskan kehidupan mereka.

 

Apabila Ringgit menjadi lebih kukuh, semua orang menjadi gembira kerana ia menunjukkan asas ekonomi negara adalah kukuh.

 

Semua orang berpeluang mendapat keuntungan apabila Ringgit mengukuh seperti pengeksport dan peniaga kecil.

 

Setiap kali Ringgit menjadi kukuh, persepsi hanya orang kaya atau Top 20 atau T20 sahaja yang akan mendapat manfaat.

 

Namun tahukah anda bahawa apabila Ringgit meningkat, golongan 40 terbawah atau B40 juga boleh mendapat manfaat?

 

 

 

 

Ringgit yang kukuh menghapuskan subsidi

Ringgit yang kukuh akan membantu mengurangkan kenaikan kos sara hidup terutamanya import makanan dan bahan mentah.

 

Profesor Madya Dr Aimi Zulhazmi Abdul Rashid berkata apabila Ringgit kukuh, kerajaan mengeluarkan lebih sedikit Ringgit untuk mengimport makanan.

 

"Ini menjimatkan wang dan akan mengurangkan kos dan membolehkan kerajaan menjimatkan wang dan seterusnya menggunakan simpanan itu dengan membantu rakyat Malaysia dengan cara lain," kata Aimi kepada DagangNews.

 

 

Profesor Madya Dr Aimi Zulhazmi Abdul Rashid
          Profesor Madya Dr Aimi Zulhazmi Abdul Rashid

 

 

Import makanan Malaysia menyumbang hampir RM70 bilion setiap tahun dan bekalannya yang konsisten bergantung pada rantaian bekalan global untuk tidak mengalami sebarang gangguan seperti terganggu oleh faktor geopolitik seperti perang.

 

“Sebagai contoh, apabila perang Rusia-Ukraine meletus, import gandum, jagung, tepung, jagung terganggu menyebabkan kekurangan untuk kegunaan tempatan.

 

"Jagung import merangkumi lebih 60 peratus makanan ayam Malaysia yang menyebabkan harga ayam dan telur meningkat," kata Aimi yang merupakan pensyarah kanan sekolah perniagaan Universiti Kuala Lumpur.

 

Dalam situasi seperti ini, sukar bagi kerajaan mengawal harga runcit untuk membantu rakyat.

 

“Tetapi kini Ringgit kukuh berbanding dolar AS yang pastinya akan membawa kestabilan harga kepada rantaian bekalan makanan Malaysia dan diharapkan pihak yang mengawal dalam rantaian itu akan berkongsi keuntungan mereka dengan menurunkan harga pasaran yang akhirnya akan mewujudkan keseimbangan pasaran yang mencerminkan permintaan sebenar dan situasi bekalan di lapangan.

 

Harga ayam yang stabil akan memberi manfaat kepada B40

Percaya atau tidak, apabila harga makanan ayam global dan dolar AS stabil, golongan B40 akan mendapat manfaat.

 

Memandangkan ayam merupakan penyumbang protein tertinggi dan paling murah kepada penduduk Malaysia, pastinya segmen B40 akan mendapat manfaat besar daripada pengukuhan Ringgit berbanding makanan dan barangan import, yang biasanya diurus niaga menggunakan dolar AS.

 

 

wasiyyah

 

 

Kini apabila Ringgit lebih kukuh, pengimport makanan ayam akan mengeluarkan lebih sedikit Ringgit untuk mengimport makanan ayam.

 

Semoga dengan penjimatan makanan ayam import, penternak ayam dapat menjual produk mereka dengan harga yang lebih rendah.

 

Kementerian Pertanian memberi rangsangan kepada Ringgit

Kementerian Pertanian juga sedang mempertimbangkan untuk menarik balik subsidi telur berjumlah RM100 juta sebulan dan ini mungkin masa yang tepat memandangkan Ringgit kini kukuh.

 

Akhirnya pasaran telur dan ayam domestik akan menemui keseimbangannya dan akhirnya kuasa pasaran akan menentukan harga telur dan ayam pada harga yang berpatutan berdasarkan situasi permintaan dan penawaran semasa.

 

Pemberian subsidi telur akan menghentikan pembayar cukai membayar subsidi telur seterusnya membolehkan rakyat menjimatkan wang.

 

Simpanan subsidi telur RM100 juta sebulan boleh disalurkan semula kepada kumpulan B40 yang berhak dan kali ini subsidi disasarkan dan tidak diberikan kepada semua rakyat Malaysia.

 

Dengan Ringgit yang kukuh, kerajaan boleh memperoleh nilai hasil yang lebih tinggi melalui peningkatan dalam eksport dan pendapatan kerajaan yang lebih tinggi akan bermakna bantuan kewangan yang lebih tinggi kepada golongan B40.

 

 

 

 

Ringgit berada di landasan tepat cecah RM3.25 menjelang akhir 2025

Menteri Kewangan Kedua Senator Datuk Seri Amir Hamzah Azizan berkata Ringgit telah mencatatkan pertumbuhan kukuh terutama sejak Februari 2024 dan diyakini akan terus kukuh dalam tempoh terdekat berdasarkan asas ekonomi negara yang teguh.

 

Dasar Malaysia telah menarik pelabur berikutan penurunan kadar faedah AS yang telah mengalihkan minat risiko pelabur terhadap mata wang pasaran sedang pesat membangun termasuk Ringgit, kata Amir di Parlimen minggu lepas.

 

“Ringgit juga mengukuh kerana pelabur yakin dengan pembaharuan ekonomi kerajaan Madani seperti subsidi yang disasarkan ke atas elektrik, air dan diesel selaras dengan reformasi negara yang berjaya menyokong kemampanan dan kedudukan fiskal negara.

 

Dalam surat kepada media, Shamsul Nazir berkata "kita boleh mengharapkan pemborong, peniaga dan pengilang untuk memindahkan penjimatan kos kepada pengguna, yang akan membawa kepada kos sara hidup yang lebih rendah".

 

Adakah perniagaan akan menurunkan harga runcit mereka sekarang apabila Ringgit kukuh?

 

Keputusan di tangan mereka. - DagangNews.com