Prospek keuntungan Yinson pada FY25 diunjur lebih baik dipacu pencapaian positif FPSO, kata CGS International | DagangNews Skip to main content

Prospek keuntungan Yinson pada FY25 diunjur lebih baik dipacu pencapaian positif FPSO, kata CGS International

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 25 Jun - CGS International mengunjurkan prospek keuntungan yang lebih baik untuk Yinson Holdings Bhd bagi FY25 didorong pencapaian positif projek unit penyimpanan dan pemunggahan pengeluaran terapung (FPSO).

 

Katanya, pada 30 April 2024, FPSO Atlanta dan FPSO Maria Quiteria telah mencapai tahap penyiapan lanjutan, dengan kedua-dua kapal dalam perjalanan ke Brazil untuk digunakan.

 

Firma penyelidikan itu berkata, FPSO Atlanta mencapai 82% siap menjelang akhir April 2024 dan dijangka memulakan operasi dengan minyak pertama disasarkan antara Ogos dan September 2024. 

 

Begitu juga, FPSO MQ mencapai 90% siap dan dijadualkan tiba di Brazil menjelang Julai 2024, dengan minyak pertama dijangka antara September dan Oktober 2024.

 

"Model hasil konservatif Yinson menganggap sewa piagam awal daripada FPSO Maria Quiteria mulai Februari 2025, yang berpotensi melebihi unjuran tahun fiskal semasa. 

 

"Kami juga menjangkakan penyewaan FPSO Agogo akan dimulakan pada Februari 2026, meningkatkan pendapatan kumpulan pada masa hadapan," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

CGS International berkata, kumpulan itu melaporkan untung bersih teras melebihi jangkaan, terutamanya disebabkan oleh pembalikan peruntukan kos berjaga-jaga yang dibuat pada FY24 untuk tiga projek FPSO.

 

Katanya, penilaian semula ini menghasilkan hapus kira separa kos, mendorong peningkatan 48% dalam keuntungan bersih teras yang diramalkan untuk FY25.

 

"Berbanding suku sebelumnya (4QFY24), keuntungan bersih teras 1QFY25 sebanyak RM170 juta adalah 21% lebih rendah suku tahun ke suku tahun.

 

"Penyusutan ini disebabkan oleh pengurangan hasil daripada perkhidmatan perniagaan kejuruteraan, pemerolehan, pembinaan, pemasangan dan pentauliahan (EPCIC), apabila projek FPSO berkembang ke peringkat penyiapan, yang membawa kepada pengiktirafan hasil dan keuntungan yang lebih perlahan," katanya.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'tambah' dengan harga sasaran (TP) RM3.83 sesaham. - DagangNews.com