Prospek Pekat Group diramal cerah, disokong pertumbuhan projek solar atas bumbung - MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Prospek Pekat Group diramal cerah, disokong pertumbuhan projek solar atas bumbung - MIDF Research

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 9 Sept - Prospek Pekat Group Berhad diramal cerah disokong oleh pertumbuhan dalam projek solar atas bumbung selain projek pemerolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC) Program Tenaga Hijau Korporat (CGPP) selain aliran kerja perlindungan kilat dan pembumian (ELP).

 

MIDF Research berkata, sifat perniagaannya kekal cerah disokong dasar seperti Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR) dan LSS5 yang akan datang.

 

Katanya, pengurusan memberi panduan, mereka boleh memasang sistem solar atas bumbung untuk 15 rumah secara purata setiap hari, proses yang mengambil masa kira-kira enam jam setiap rumah dan harga antara lebih kurang RM20,000 hingga RM40,000 bagi setiap rumah.

 

"Hampir separuh daripada pendapatan Pekat sebanyak RM56.6 juta untuk 2QFY24 disumbangkan oleh pekerjaan solar atas bumbung kediaman.

 

"Pengurusan menjangkakan segmen ini akan berkembang secara beransur-ansur dan terus menjadi antara penyumbang hasil utama pada tahun-tahun akan datang," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan berkata, kumpulan itu optimis dalam dua minggu akan datang mereka akan menerima berita positif mengenai penganugerahan projek berkaitan CGPP.

 

Katanya, Pekat menjangkakan untuk mendapatkan kerja-kerja EPCC untuk ladang solar 29.99MW kira-kira RM110 juta dan satu lagi bentuk solar 10MW berharga RM38 juta.

 

"Pekat sebelum ini telah memperoleh kuota CGPP sebanyak 29.99MW tahun lepas dengan loji janakuasa itu akan dibina di Tronoh, Perak.

 

"Kami juga optimis mengenai cadangan pengambilalihan EPE Switchgear oleh kumpulan, membolehkannya mengembangkan perniagaannya ke dalam peralatan pengagihan kuasa dan meneroka pasaran asing baharu, yang dijangka mengukuhkan keuntungannya dengan ketara mulai FY25," katanya.

 

MIDF Research mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) RM1.32 sesaham. - DagangNews.com