Public Gold sasar melabur RM20 juta sediakan ATM Emas di Kazakhstan | DagangNews Skip to main content

Public Gold sasar melabur RM20 juta sediakan ATM Emas di Kazakhstan

Datuk Seri Anwar Ibrahim (dua dari kiri) dan Olzhas Bektenov (tengah) serta Dato' Wira Louis Ng (kiri) pada majlis memeterai MoU antara Public Gold dan Samruk-Kazyna JSC di Rixos President Astana, Kazakhstan pada 17 Mei 2024.
Oleh Mohamad Iman

ASTANA 17 Mei – Syarikat perdagangan emas Malaysia, Public Gold memeterai perjanjian perkongsian dengan Samruk-Kazyna JSC, dana kekayaan negara Republik Kazakhstan, menerusi pertukaran kepakaran dalam perdagangan emas, penempaan, penapisan sebagai perlombongan – membawa pasaran emas global ke tahap yang lebih tinggi.

 

Konsul Kehormat Kazakhstan di Pulau Pinang, Dato’ Wira Louis Ng, yang juga Pengasas dan Pengerusi Eksekutif Kumpulan PG berkata, pihaknya menyasarkan untuk melabur sejumlah RM20 juta untuk memiliki ATM Emas ini ditempatkan di sekitar Kazakhstan, menandakan negara pertama di luar Malaysia, yang menerima pakai baharu ini teknologi daripada PG.

 

Majlis memeterai MoU itu disaksikan oleh Perdana Menteri Republik Kazakhstan, Olzhas Bektenov, dan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dalam rangka lawatan rasmi ke negara itu di Rixos President Astana, hari ini.

 

 

Sejak penubuhannya pada 2008, Public Gold Marketing (PGM) beroperasi di bawah Kumpulan Syarikat Public Gold (Kumpulan PG) telah menjadi pemain terkemuka dalam industri emas Malaysia selama lebih daripada satu dekad – yang membeli, menjual dan menghasilkan barangan emas dan perak.

 

Ia menawarkan pelbagai jenis perdagangan emas perkhidmatan, termasuk mencetak dan menapis emas, serta menawarkan kemudahan selamat kepada orang ramai.

 

Pada masa ini Kumpulan mempunyai sejumlah 1.3 juta pangkalan pelanggan di seluruh Asia Tenggara seperti Malaysia, Singapura, Indonesia dan Brunei.

 

Syarikat Saham Bersama Samruk-Kazyna (Samruk-Kazyna JSC) pula ditubuhkan pada 2008 melalui Dekri Presiden Republik Kazakhstan, dengan pemegang saham tunggal Dana itu ialah Kerajaan Republik Kazakhstan, untuk memastikan pembangunan ekonomi yang mampan dan mencipta nilai jangka panjang melalui pengurusan berkesan portfolio terpelbagai aset dan sokongan perniagaan demi kepentingan rakyat Republik Kazakhstan.

 

Berbekalkan pengetahuan dan pengalaman yang luas dalam industri logam berharga, Public Gold melihat potensi besar di Republik Kazakhstan, dari segi sumber asli dan kepakaran perlombongan.

 

Dengan itu, Public Gold telah mengambil lonjakan besar untuk bekerjasama dengan Samruk-Kazyna JSC melalui perkongsian bersama untuk membangunkan hubungan perniagaan komersial dan strategik yang rapat dengan pemain utama pasaran tempatan.

 

Perkongsian ini ditetapkan untuk meningkatkan pelaburan dua hala dalam perdagangan emas, perlombongan, penapisan dan peluang perniagaan lain yang berkaitan dengan emas, mempromosikan perkongsian maklumat, petunjuk perniagaan juga sebagai kepakaran, di samping pemindahan teknologi untuk meningkatkan daya saing perniagaan di kedua-dua negara.

 

Untuk memulakan perkongsian dengan Samruk-Kazyna, Public Gold berhasrat meneroka peluang membekalkan Mesin Teler Automatik Emas (ATM Emas), yang diiktiraf oleh The Malaysia Book of Records sebagai ATM Emas Pertama yang mengedarkan produk emas fizikal di Malaysia, ke pasaran pemain utama di Kazakhstan, sebagai satu cara untuk memanfaatkan pengetahuan teknikal dan kepakaran Public Gold dalam menubuhkan, menggunakan dan mengurus ATM Emas.

 

Pada masa ini, ATM Emas ini boleh didapati di semua bandar utama di Malaysia. Sejak dilancarkan pada Februari 2023, di mana Duta Besar Republik Kazakhstan ke Malaysia, Bulat Sugurbayev telah merasmikannya bersama Pengasas dan Pengerusi Eksekutif Public Gold Group (Kumpulan PG), Dato’ Wira Louis Ng, sebanyak 50 ATM Emas telah ditempatkan di seluruh Malaysia, terutamanya di lapangan terbang, bangunan komersial dan pusat membeli-belah. - DagangNews.com