RHB Investment nilai saham Vetece bakal disenaraikan di Pasaran ACE pada 49 sen | DagangNews Skip to main content

RHB Investment nilai saham Vetece bakal disenaraikan di Pasaran ACE pada 49 sen

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 14 Ogos - RHB Investment memberi harga wajar 49 sen terhadap penyedia rumusan teknologi maklumat perusahaan, Vetece Holdings Bhd yang akan disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia.

 

Saranan itu adalah berdasarkan kepada nisbah harga kepada pendapatan (P/E) sebanyak 21x daripada pendapatan sesahamnya bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2025.

 

Firma penyelidikan mengunjurkan kadar pertumbuhan tahunan kompaun (CAGR) sebanyak 16.9% dan penilaian 21x itu adalah sejajar dengan rakan setaranya, Ramssol Group Bhd.

 

"Kumpulan itu bersedia untuk mendapat manfaat daripada peningkatan transformasi digital, penggunaan awan dan lonjakan ekosistem IT dalam industri domestik.

 

"Hasil yang lebih tinggi daripada rumusan dipacu kecerdasan buatan (AI) dan pengembangan modal insan dijangka memacu CAGR sebanyak 16.9% (2023-2026).

 

"Dengan margin bersih 28% yang kukuh dan kunci kira-kira yang sihat, FY25F 10.7x P/E memberikan peluang pelaburan yang menarik," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

RHB Investment berkata, melangkah ke hadapan, kumpulan itu meluaskan portfolio rumusannya dengan menggabungkan pengendalian dan analitik data dipacu AI, melengkapkan penyepaduan aplikasi perusahaan sedia ada dan tawaran kejuruteraan data.

 

Katanya, kumpulan itu juga akan secara aktif mempromosikan ciri baharu dan peningkatan dalam penyelesaian perisian rakan kongsi teknologinya.

 

"Pengenalan teknologi canggih dijangka menghasilkan jualan yang lebih tinggi bagi setiap jurutera IT dan meningkatkan margin keseluruhan kumpulan," katanya.

 

Sementara itu, firma penyelidikan itu berkata, kumpulan itu sedang mengembangkan operasinya di Singapura, menjangka pertumbuhan yang lebih tinggi dan pasaran yang lebih besar.

 

Katanya, industri perkhidmatan IT Singapura diunjurkan berkembang pada CAGR 11.4% kepada SG$89.4 bilion menjelang 2028, didorong peranannya sebagai pintu masuk Asia Pasifik.

 

"Dengan peningkatan 30% dalam jumlah kakitangan arkitek penyelesaian dan Pusat Kecemerlangan (COE) baharu, kumpulan itu berada pada kedudukan yang baik untuk memenuhi permintaan transformasi digital yang semakin meningkat di Singapura dan Malaysia," katanya. - DagangNews.com