Sektor hartanah Malaysia dijangka catat pertumbuhan ketara didorong pelancaran projek infrastruktur utama - TA Securities | DagangNews Skip to main content

Sektor hartanah Malaysia dijangka catat pertumbuhan ketara didorong pelancaran projek infrastruktur utama - TA Securities

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 9 Julai - Sektor hartanah Malaysia dijangka mencatatkan pertumbuhan ketara didorong pelancaran projek infrastruktur utama, penubuhan hab kewangan serta ekonomi khas dan dasar kerajaan yang mesra pemilik rumah.

 

TA Securities berkata, perkembangan segmen pusat data juga juga dilihat akan menjadi pemacu dalam sektor itu.

 

Katanya, langkah menjual tanah kepada pengendali pusat ata menyediakan aliran masuk modal serta-merta, membuka kunci nilai set yang boleh dilaburkan semula ke dalam projek lain.

 

Selain itu, model bina dan sewa juga menawarkan pendapatan stabil dan berulang, memastikan kestabilan kewangan sambil mengekalkan pemilikan set yang semakin meningkat.

 

"Selain itu, penyertaan langsung dalam perniagaan pusat data membuka peluang pertumbuhan baharu, memanfaatkan sektor kecerdasan buatan (AI), pengkomputeran awan dan IoT (Internet Kebendaan) yang berkembang pesat. Ini juga mempercepatkan penggunaan tanah terbiar, mengubah kawasan tidak produktif menjadi aset berharga.

 

"Tambahan pula, pusat data meningkatkan nilai keseluruhan bank tanah, kerana tanah yang menjadi tuan rumah kemudahan ini menjadi lebih berharga.

 

"Pusat data menyumbang kepada rangsangan teknologi dan ekonomi, menarik perniagaan berkaitan teknologi dan mewujudkan hab inovasi, yang seterusnya memacu permintaan untuk hartanah kediaman, komersial dan perindustrian berdekatan," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, pasaran hartanah bukan sahaja mendapat manfaat daripada gelombang berita positif tetapi juga disokong oleh asas yang kukuh dan prospek pertumbuhan.

 

Katanya, walaupun penilaian semasa sektor itu berada di atas purata jangka panjang, asas ekonomi yang kukuh dan pemacu pertumbuhan baharu memberikan kes yang menarik untuk momentum menaik yang berterusan.

 

"Ia termasuk kestabilan politik, peningkatan pelaburan langsung asing, pelancaran projek infrastruktur utama, dan penerusan dasar mesra pemilik rumah. Peralihan positif ini telah disahkan oleh kenaikan harga saham yang luar biasa di kalangan pemaju hartanah," katanya.

 

TA Securities berkata, langkah kerajaan memberi lampu hijau untuk projek LRT Pulau Pinang akan meningkatkan lagi prospek hartanah di negeri itu.

 

Laluan LRT Mutiara Pulau Pinang, sepanjang 28km, menampilkan 21 stesen dengan stesen penumpang bermula dari Bayan Lepas ke Komtar dan satu laluan ke Butterworth (Pulau Pinang Sentral).

 

Pembinaannya dijadualkan bermula pada suku keempat tahun ini dan dijangka siap menjelang 2030. - DagangNews.com