SMRT Holdings diramal catat pertumbuhan positif pada FY25 didorong pengembangan berterusan rumusan infrastruktur, teknologi | DagangNews Skip to main content

SMRT Holdings diramal catat pertumbuhan positif pada FY25 didorong pengembangan berterusan rumusan infrastruktur, teknologi

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 18 Sept - SMRT Holdings Bhd diramal mencatatkan pertumbuhan positif pada tahun kewangannya berakhir 30 Jun 2025 (FY25), didorong pengembangan berterusan rumusan infrastruktur dan teknologi di seluruh Malaysia, Indonesia dan Filipina.

 

Syarikat itu pakar dalam mengatur dan mengurus tapak teknologi, seperti sistem grid pintar untuk syarikat utiliti dan rangkaian mesin juruwang automatik (ATM) untuk bank.

 

Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research menjangkakan, SMRT mengekalkan kadar penggunaan tapak yang kukuh, disokong rancangan yang teguh pada FY25 daripada rakan kongsi seperti Pito AxM Platform (Papi) di Filipina, Tenaga Nasional Bhd (TNB) di Malaysia, dan PT Perusahaan Listrik Negara (PLN) di Indonesia.

 

Kumpulan itu mengakhiri FY24 dengan 4,100 tapak terurus tambahan, melepasi unjuran firma penyelidikan sebanyak 3,300, menjadikan jumlahnya mencapai rekod tertinggi sebanyak 25,500 tapak dengan sebahagian besarnya didorong oleh penggunaan kukuh dalam sektor perkhidmatan kewangan.

 

"Kadar penggunaan tapak bagi suku tahunan FY24 melebihi FY23 dan kami menjangkakan kadar itu akan dikekalkan pada FY25, disokong oleh projek berterusan daripada Papi, TNB dan potensi sumbangan daripada PLN,” katanya dalam satu nota kajian.

 

HLIB menjangkakan penggunaan tapak SMRT mencatatkan pertumbuhan linear dalam dua suku akan datang, menghasilkan pendapatan suku ke suku yang lebih kukuh berikutan penggunaan tapak yang lebih tinggi secara bermusim daripada syarikat utiliti.

 

Di Malaysia, firma penyelidikan itu menganggarkan, SMRT telah menghubungkan kira-kira 20,400 pencawang TNB, dengan pegunaan sedikit di belakang kadar penggunaan automasi pengedaran TNB.

 

HLIB Research berkata sumber mencadangkan penempatan tapak TNB pada 2024 akan mengatasi 2023, menunjukkan penggunaan tapak tahun ke tahun yang lebih tinggi dalam tempoh dua suku akan datang.

 

“Dengan sebahagian besar pencawang pengedaran di Semenanjung Malaysia masih tidak tersambung, terdapat banyak potensi pekerjaan yang datang daripada TNB pada masa hadapan.

 

“Tempoh Kawal Selia 4 2025-2027 akan datang boleh menyaksikan TNB meningkatkan perbelanjaan modalnya, membawa kepada penempatan tapak tahunan yang lebih tinggi,” katanya.

 

Sementara itu, HLIB Research berkata, kumpulan itu sedang berkembang ke dalam sektor air bagi menangani isu air bukan hasil, dengan Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd sebagai pelanggan pertamanya.

 

"Walaupun pihak pengurusan masih belum mendedahkan butiran lanjut, kami faham segmen air boleh memberikan hasil tertinggi bagi setiap tapak dalam kalangan pelbagai sektor kumpulan," katanya.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) RM2.28 sesaham.- DagangNews.com