SPRM peroleh tambahan 4 hari lagi perintah reman terhadap CEO Prolintas | DagangNews Skip to main content

SPRM peroleh tambahan 4 hari lagi perintah reman terhadap CEO Prolintas

KUALA LUMPUR 28 Jun - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memperoleh lanjutan reman terhadap CEO Prolintas yang ditahan minggu ini atas dakwaan rasuah berhubung dua projek lebuh raya bernilai RM1.67 bilion.

 

Reman yang diminta pegawai SPRM selama empat hari lagi iaitu dari 29 Jun hingga 2 Julai dikeluarkan oleh Majistret Nazira Adlin Ahmad Khairul Razi pada Jumaat, walaupun dibantah oleh peguam CEO, menurut laporan The Edge.

 

Reman awal CEO itu sehingga hari ini adalah di bawah perintah yang dikeluarkan oleh Majistret Irza Zulaikha Rohanuddin.

 

Peguam Wan Aizuddin Wan Mohammed dan Farhan Read mewakili CEO membantah lanjutan perintah reman, dengan Wan Aizuddin berkata siasatan SPRM tidak dilakukan dengan niat baik dan berjumlah "ekspedisi memancing".

 

Beliau merujuk kepada siaran di platform media sosial X dan TikTok oleh SPRM, yang telah menggariskan fakta kes dalam catatan ini.

 

Wan Aizuddin berhujah ia mengandungi lebih banyak maklumat daripada apa yang didedahkan badan anti rasuah kepada mereka sebagai peguam, ketika anak guam mereka direman.

 

Sementara itu, SPRM mendakwa lanjutan tahanan reman itu perlu supaya saksi yang berpotensi dalam kes itu tidak diganggu. Wan Aizuddin menyangkal dengan berkata SPRM sudah pun menyiarkan fakta kes itu di media sosial.

 

"Mana-mana suspek yang bebas dalam perkara ini, pasti mendapat angin bahawa SPRM sedang menyiasat perkara itu (melalui siaran media sosial mereka) menyebabkan saksi itu hilang," katanya kepada majistret, sambil menambah bahawa siaran media sosial bertentangan dakwaan SPRM memelihara integriti siasatan.

 

Walaupun mereka membantah, majistret membenarkan lanjutan reman.

 

Farhan Read telah menulis surat kepada SPRM pada Khamis untuk mendapatkan penjelasan mengapa anak guam mereka dihadapkan ke mahkamah awal minggu ini tanpa notis awal.

 

Pada Selasa, Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (Prolintas) mengeluarkan kenyataan berkata ia "sedar bahawa kakitangan kami telah direman oleh SPRM untuk membantu siasatan berterusan berkaitan kes pembinaan".

 

"Kami komited dan bekerjasama rapat dengan semua pihak berkuasa yang berkaitan untuk memastikan kerjasama penuh dalam memudahkan siasatan," kata pemegang konsesi lebuh raya itu. "Prolintas terus komited untuk mengekalkan tahap integriti dan tadbir urus korporat tertinggi."

 

Prolintas mengendalikan beberapa lebuh raya di Lembah Klang termasuk Lebuhraya Koridor Guthrie, Lebuhraya Kemuning-Shah Alam (LKSA) dan Lebuh Raya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH).

 

Syarikat itu juga menjalankan Lebuhraya Bertingkat Kajang (SILK), Lebuhraya Bertingkat Damansara-Shah Alam (DASH) dan Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE). - DagangNews.com