AmInvestment mulakan liputan ke atas Keyfield International dengan saranan 'beli', TP RM3.25 sesaham | DagangNews Skip to main content

AmInvestment mulakan liputan ke atas Keyfield International dengan saranan 'beli', TP RM3.25 sesaham

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 20 Sept - AmInvestment Bank Research memulakan liputan terhadap Keyfield International Bhd dengan saranan 'beli' pada harga sasaran (TP) RM3.25 sesaham.

 

Katanya, kumpulan itu merupakan kontraktor kapal sokongan luar pesisir (OSV) yang terlibat dengan perniagaan sewaan bot kerja penginapan (AWB), kapal sokongan platform (PSV) dan kapal tunda pengendalian sauh (AHTS).

 

"Kumpulan itu memiliki sejumlah 13 kapal dan kesemuanya beroperasi di perairan Malaysia sahaja," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, buku pesanan terkumpul kumpulan sebanyak RM619 juta (1.1x hasil FY24) mempunyai keterlihatan sehingga FY26 dengan RM338 juta dijangka diiktiraf pada 2HFY24.

 

Katanya, keterlihatan buku pesanan itu disokong persekitaran kapasiti ketat untuk OSV dalam jangka sederhana.

 

Walaupun terdapat risiko penurunan terhadap perbelanjaan modal (capex) Petronas akibat isu-isu penawaran berterusan daripada ketersediaan pembiayaan yang terhad bagi penggantian kapal baharu.

 

"Berdasarkan kepada keadaan ini, kami menjangkakan trajektori kadar piagam harian (DCR) kekal stabil, mencapai kemuncak menjelang FY25 apabila kadar aktiviti luar pesisir sederhana selepas menangani aktiviti tertunggak.

 

"Ditambah dengan penambahan tiga kapal ke dalam armadanya, kami percaya kumpulan itu akan menyampaikan CAGR pendapatan tiga tahun (FY23-FY26) yang kukuh sebanyak 36%," katanya.

 

AmInvestment melihat Keyfield sebagai proksi utama kepada sektor OSV dengan gabungan AWB dan AHT/AHTS yang menggalakkan, disokong oleh kehadiran serta rekod prestasi baik dengan pelanggan utama Petronas dan Kontraktor Pengaturan Petroleum (PAC) yang lain.

 

"Kami melihat kumpulan itu terus mendapat manfaat daripada persekitaran pasaran bekalan yang ketat," katanya.- DagangNews.com