Bekas menteri Singapura disabitkan dalam perbicaraan rasuah yang jarang berlaku | DagangNews Skip to main content

Bekas menteri Singapura disabitkan dalam perbicaraan rasuah yang jarang berlaku

Bekas Menteri Pengangkutan Singapura dan Menteri Perhubungan Perdagangan S. Iswaran tiba di Mahkamah Agung di Singapura pada 24 Sept 2024. - (Foto oleh ROSLAN RAHMAN / AFP)
Oleh Agence France-Presse

SINGAPURA 27 Sept - Seorang bekas menteri Singapura disabitkan pada Selasa atas kesalahan menghalang keadilan dan menerima hadiah haram, kata pendakwa raya, dalam perbicaraan rasuah politik pertama negara kota itu selama hampir setengah abad.

 

Bekas menteri pengangkutan S. Iswaran, yang terkenal kerana membantu membawa Formula Satu ke hab kewangan, awal tahun ini berdepan 35 pertuduhan yang kebanyakannya berkaitan rasuah di sebuah negara yang sering disebut sebagai salah satu yang paling kurang rasuah di dunia.

 

Tetapi pihak pendakwa meneruskan dengan lima pertuduhan yang lebih ringan sahaja, termasuk beberapa pertuduhan yang berkaitan dengan hartawan hartanah tersebut.

 

"S. Iswaran mengaku bersalah dan disabitkan... atas empat pertuduhan kerana mendapatkan hadiah daripada dua ahli perniagaan tempatan. Dia juga mengaku bersalah dan disabitkan dengan satu pertuduhan kerana menghalang keadilan," kata pejabat peguam negara dalam satu kenyataan.

 

Pendakwa raya memohon enam hingga tujuh bulan penjara digabungkan untuk pertuduhan itu, manakala pihak pembelaan berharap tidak lebih daripada lapan minggu, lapor The Straits Times.

 

Tarikh hukuman itu belum diumumkan secara rasmi oleh pejabat peguam negara, tetapi media tempatan berkata ia ditetapkan pada 3 Oktober.

 

Selepas sesi mahkamah tamat, Iswaran, 62 tahun, berkata beliau tidak boleh mengulas mengenai perbicaraan itu.

 

"Saya hanya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana datang, dan mari kita lihat bagaimana keadaannya," katanya kepada pemberita di luar Mahkamah Agung.

 

Perbicaraan beliau telah dianggap oleh pemerhati sebagai salah satu yang paling penting dari segi politik dalam sejarah negara kota itu.

 

Ia juga berisiko merosakkan reputasi Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang memerintah sebelum pilihan raya umum dijangka diadakan menjelang November tahun depan.

 

Iswaran meletak jawatan pada Januari selepas dimaklumkan secara rasmi mengenai tuduhan termasuk menerima hadiah bernilai lebih $300,000.

 

Dalam surat peletakan jawatan pada masa itu, beliau berkata beliau akan membersihkan namanya di mahkamah.

 

Iswaran telah membayar balik sekitar $295,000 dalam bentuk keuntungan kewangan kepada kerajaan dan hadiah termasuk sebuah basikal Brompton turut dirampas daripadanya, kata pejabat peguam negara.

 

Tuduhan itu termasuk menghalang keadilan berkaitan cubaan menghalang pihak berkuasa Singapura daripada menyiasat penerbangan kelas perniagaan dengan mengaitkan hartawan hotel Malaysia Ong Beng Seng, salah seorang rakyat terkaya Singapura.

 

Empat pertuduhan lain berkaitan dengan penerimaan hadiah daripada Ong, pengarah urusan Hotel Properties Limited, dan pengarah tertinggi di sebuah syarikat pembinaan, termasuk botol wiski dan kayu golf.

 

Kedua-dua ahli perniagaan tidak menghadapi hukuman.

 

Pertuduhan menghalang keadilan membawa hukuman penjara maksimum tujuh tahun dan denda, manakala menerima hadiah bernilai hukuman maksimum dua tahun dan denda.


Bayaran balik gaji 

Kebanyakan pertuduhan terhadap Iswaran telah disamakan dengan undang-undang jenayah yang jarang digunakan yang menyatakan adalah menjadi satu kesalahan bagi penjawat awam untuk menerima objek bernilai daripada angka yang mereka bekerja secara rasmi.

 

Bekas perdana menteri Singapura Lee Hsien Loong berkata pada masa Iswaran meletak jawatan bahawa beliau telah berjanji untuk memulangkan wang yang diterima sebagai sebahagian daripada gaji dan elaunnya sejak penahanannya.

 

Menteri-menteri kabinet dibayar gaji setanding dengan golongan berpendapatan tinggi dalam sektor swasta untuk mencegah rasuah.

 

Lee sebelum ini mengakui bahawa PAP yang sudah lama memerintahnya telah "terkena" selepas beberapa skandal politik.

 

Tahun lepas dua penggubal undang-undang PAP meletak jawatan kerana mempunyai hubungan sulit.

 

Sebelum itu, dua anggota kabinet heavyweight telah disiasat kerana didakwa mendapat bantuan dalam penyewaan banglo era kolonial yang luas, tetapi kemudiannya dibersihkan.

 

Perdana Menteri Lawrence Wong, yang menggantikan Lee, berkata pendirian anti-rasuah PAP adalah "tidak boleh dirunding".

 

Kerajaan berkata ia akan mengkaji semula syarat perjanjian Grand Prix Formula Satu selepas peletakan jawatan Iswaran. Perlumbaan tahun ini di Singapura berakhir pada hari Ahad.

 

Ahli politik kanan terakhir Singapura yang disabitkan dengan rasuah bertarikh 1975, apabila Wee Toon Boon, ketika itu menteri negara untuk alam sekitar, didapati bersalah menerima rasuah bernilai lebih daripada $600,000 menurut media tempatan. - DagangNews.com