Belanjawan 2025 pasti menarik minat pelabur asing, laporan Bloomberg | DagangNews Skip to main content

Belanjawan 2025 pasti menarik minat pelabur asing, laporan Bloomberg

Membina semula kesihatan fiskal adalah kunci bagi Malaysia untuk mengekalkan skor kredit tertinggi Asia Tenggara bagi meningkatkan keyakinan pelabur. - Gambar Polina Kuzovkova/Unsplash

KUALA LUMPUR 21 Okt - Pelan rekod perbelanjaan kerajaan dijangka memacu minat pelabur asing lagi dalam asetnya apabila kerajaan terus membina pembaharuan fiskalnya, walaupun impak segera ke atas ekuiti diredam, menurut laporan Bloomberg.

 

Putrajaya merancang untuk memotong subsidi petrol RON95 yang digunakan secara meluas mulai pertengahan 2025, kata Perdana Menteri Anwar Ibrahim dalam pembentangan bajetnya Jumaat lepas.

 

Kerajaan sedang mempertimbangkan sistem harga dua peringkat untuk bahan api itu supaya 15% terkaya membayar kadar pasaran untuknya manakala selebihnya menikmati harga subsidi semasa, kata menteri ekonomi Rafizi Ramli dalam wawancara Televisyen Bloomberg pada Sabtu.

 

Skop cukai jualan dan perkhidmatan negara juga akan diperluas untuk meningkatkan hasil Persekutuan, manakala gaji akan dinaikkan untuk membantu mengurangkan kos sara hidup yang lebih tinggi.

 

Membina semula kesihatan fiskal adalah kunci bagi Malaysia untuk mengekalkan skor kredit tertinggi Asia Tenggara yang baru muncul dan meningkatkan keyakinan pelabur terhadap prospek pertumbuhan negara, menyokong aset tempatannya.

 

Ringgit, prestasi terbaik merentas pasaran baru muncul tahun ini, sedikit berubah pada awal dagangan di Kuala Lumpur hari ini. Indeks saham penanda aras negara susut 0.1%.

 

Inilah yang dikatakan penganalisis tentang belanjawan:

 

Kenanga Research

Terdapat hanya sekumpulan kecil pemenang yang jelas, seperti sektor pengguna, dengan positif pada nama budi bicara memandangkan kejelasan bahawa secubitan subsidi akan terhad kepada mereka yang berpendapatan tinggi.

Kerajaan sedang menyemai benih untuk terus menarik pelaburan langsung asing (FDI) melalui insentif yang lebih baik dan perniagaan teknologi bernilai lebih tinggi, yang sepatutnya mengekalkan minat asing yang tinggi dalam pasaran tempatan. Negara ini juga meredakan matlamat ESG jangka panjang dengan pengenalan cukai karbon menjelang 2026.

 

Maybank Securities

“Belanjawan 2025 mengesahkan komitmen kerajaan terhadap penyatuan fiskal tetapi mungkin tidak mencukupi untuk membuka ruang bagi penarafan naik secara tegas.

Metrik hasil/KDNK dan keterjangkauan hutang memerlukan penambahbaikan dan nisbah hutang awam Malaysia kekal lebih tinggi daripada majoriti rakan setara yang mempunyai penilaian yang sama.

Terbitan bon pada suku akhir 2024 berkemungkinan meningkat untuk membiayai kemungkinan penurunan dalam terbitan bil Perbendaharaan.

Walau bagaimanapun, profil penawaran sedikit menggalakkan pada 2025 dengan jangkaan penurunan RM19 bilion dalam terbitan kasar dan RM10 bilion penurunan dalam terbitan bersih. Tempoh matang AS$1 bilion pada April 2025 mungkin akan dibiayai semula dalam mata wang asing.

 

TA Securities

Langkah belanjawan ditetapkan untuk memacu ekonomi dan menarik pelaburan, menyumbang kepada pendapatan korporat yang lebih baik.

Mengekalkan sasaran FBMKLCI akhir 2024 pada 1,690, yang berdasarkan nisbah harga-pendapatan sebanyak 14.6 kali berbanding purata lima tahunnya pada 17.6.

 

Apex Securities

Bajet itu sebahagian besarnya neutral kerana ia bertujuan untuk mengurangkan kebimbangan terhadap kos sara hidup yang tinggi, yang berkemungkinan membawa kepada peningkatan perbelanjaan domestik pada masa hadapan.

Semakan menaik unjuran pertumbuhan ekonomi mungkin menandakan pertumbuhan pendapatan korporat yang lebih kukuh. Akibatnya, Bursa Malaysia mungkin mengekalkan langkah pemulihannya selepas meningkat kira-kira 13% tahun ini.

Buat masa ini, pasaran mungkin bertindak balas sedikit negatif terhadap pengenalan cukai 2% ke atas pendapatan dividen melebihi RM100,000 pada 2025. Namun, sektor pembinaan, pengguna, berkaitan pelancongan, penjagaan kesihatan, sarung tangan, hartanah dan teknologi berkemungkinan mendapat manfaat daripada bajet.

 

CIMB Securities

Kami menjangkakan reaksi pasaran ekuiti terhadap belanjawan 2025 adalah neutral kepada sedikit negatif.

Pengenalan mengejut cukai baharu ke atas pendapatan dividen mungkin mengurangkan daya tarikan saham hasil dividen untuk individu yang terjejas oleh cukai.

Cadangan untuk memberi mandat kepada majikan untuk membuat caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja untuk pekerja asing boleh meningkatkan kos dan menimbulkan risiko pendapatan kepada syarikat. Kami mengekalkan sasaran KLCI kami pada 1,732 mata. Di antara sektor berat badan berlebihan kami, pembinaan dan penjagaan kesihatan berpeluang mendapat manfaat daripada langkah-langkah yang diperkenalkan dalam belanjawan.

 

Oversea-Chinese Banking Corp

Bank Negara Malaysia akan terus berwaspada terhadap tekanan inflasi yang dijangka meningkat berikutan kenaikan gaji minimum dan langkah fiskal lain.

Walaupun garis dasar kami adalah untuk BNM mengekalkan kadar dasarnya tidak berubah pada 3% pada 2024 dan 2025, kami akan terus menilai risiko di sekitar garis dasar ini berdasarkan hasil fiskal. - DagangNews.com