Citaglobal berkolaborasi dan melabur dalam syarikat teknologi `sisa kepada tenaga' Jerman, LAWI Engineering GmbH | DagangNews Skip to main content

Citaglobal berkolaborasi dan melabur dalam syarikat teknologi `sisa kepada tenaga' Jerman, LAWI Engineering GmbH

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 27 Sept – Citaglobal Bhd memeterai perjanjian dengan syarikat teknologi & kejuruteraan sisa kepada tenaga (WTE) Jerman, LAWI Engineering GmbH (LAWI Germany) untuk perbincangan dan kerjasama eksklusif.

 

Ia merangkumi penawaran rumusan teknikal dan kejuruteraan LAWI Jerman yang terdiri daripada sistem pembakaran berpaten, kejuruteraan dan reka bentuk dandang, LAWI EtaComb®, LAWI EtaPlant® dan LAWI EtaLogic® kepada projek pengurusan sisa yang dikenal pasti dan disasarkan oleh Citaglobal dan entiti gabungannya.

 

Ditubuhkan pada 1996, LAWI Germany adalah firma teknologi dan kejuruteraan terkemuka dalam reka bentuk dan pembinaan sistem cekap tinggi untuk penggunaan haba sisa pepejal. Syarikat itu dimiliki oleh pemegang saham tunggal dan pengasas Dieter Langer, seorang warga Jerman.

 

Kepakarannya terletak pada teknologi loji tenaga boleh diperbaharui, terutamanya dalam WTE. LAWI Jerman telah menyelesaikan lebih daripada 50 projek loji janakuasa dengan kadar kejayaan 100% sepanjang tiga dekad yang lalu di Asia Tenggara, Korea dan Eropah.

 

Kerjasama eksklusif antara Citaglobal dan LAWI Germany akan membolehkan pihak berkenaan mengkomersialkan pelesenan teknologi/produk LAWI Germany kepada bakal rakan kongsi, selain menyediakan rangkaian perkhidmatan kejuruteraan biasa.

 

Citaglobal baru-baru ini telah menubuhkan Bahagian Pengurusan Sisa baharu untuk pengurusan sisa dan perniagaan berkaitan Kumpulan, yang merupakan hasil daripada kerjasama antara Citaglobal dan kumpulan Shanghai SUS Environment Co., Ltd. (SUS).

 

Pada pertengahan Julai tahun ini, Citaglobal telah memeterai perjanjian rangka kerja pembangunan bersama (JDFA) dengan SUS Holding Limited, anak syarikat tidak langsung milik penuh SUS, sebuah syarikat berkaitan kerajaan China, untuk membangunkan projek WTE di Pahang dan projek biomas di Malaysia.

 

Kerjasama eksklusif dan pelaburan berpotensi di LAWI Jerman akan berada di bawah Bahagian Pengurusan Sisa ini.

 

 

norza
                         Tan Sri (Dr.) Mohamad Norza Zakaria

 

 

Pengerusi Eksekutif & Presiden Citaglobal, Tan Sri (Dr.) Mohamad Norza Zakaria berkata, peluang dalam pengurusan sisa dan WTE adalah penting, terutamanya dengan rakan kongsi teknologi yang bereputasi seperti LAWI Jerman sebagai teras Bahagian Pengurusan Sisa Kumpulan ini.

 

"Kerjasama ini meletakkan kami kukuh untuk mendapatkan kontrak dan meneroka kerjasama pelesenan strategik dengan negara jiran, memacu nilai untuk pemegang kepentingan kami.

 

“Dengan perkongsian dengan LAWI Jerman, kami sedang mewujudkan asas kukuh dalam sektor pengurusan sisa. Visi kami adalah untuk mengembangkan bahagian ini menjadi pemain utama di Asia Tenggara, akhirnya mengubahnya menjadi entiti tersenarai awam yang berdiri sendiri dalam tempoh lima tahun akan datang,” tambahnya.

 

Sementara itu, Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif LAWI Jerman, Dieter Langer berkata beliau tidak sabar untuk menyertai keluarga Citaglobal.

 

“Kami yakin dengan apa yang kami bawa ke meja. Rekod prestasi, paten dan teknologi canggih kami meletakkan kami dalam kedudukan yang sangat berfaedah untuk melaksanakan kebanyakan pekerjaan WTE. Bersama Citaglobal, kami percaya matlamat kami untuk mencapai tahap seterusnya adalah lebih hampir kepada realiti,” kata Dieter. - DagangNews.com