Country Heights minta kontraktor projek perumahan di Kedah tarik balik tuntutan isu pembayaran  | DagangNews Skip to main content

Country Heights minta kontraktor projek perumahan di Kedah tarik balik tuntutan isu pembayaran 

KUALA LUMPUR 19 Sept - Country Heights Holdings Bhd (CHHB) akan meminta kontraktor projek perumahan kumpulan itu di Kedah untuk menarik balik tindakan undang-undang terhadap anak syarikatnya, Country Heights Smart Living Sdn Bhd, berhubung dakwaan gagal membuat pembayaran.

 

Sekiranya kontraktor berkenaan, Lean Xing Construction Sdn Bhd, enggan menarik balik petisyen yang telah difailkan terhadap anak syarikat itu, CHHB akan meneruskan untuk memaklumkan Bursa Malaysia tentang potensi bahaya reputasi yang disebabkan oleh tindakan undang-undang itu, kata kumpulan itu.

 

 

"CHHB berdiri teguh dalam melindungi reputasinya dan memberi amaran kepada pihak lain yang mempertimbangkan tindakan undang-undang yang sama untuk mengelak daripada membuat tuntutan tidak berasas," kata kumpulan itu dalam satu kenyataan.

 

CHHB berkata, pertikaian itu berkisar tentang dakwaan jumlah wang yang tidak dibayar berkaitan pembinaan 90 "rumah teres super kontemporari moden" dalam projek pembangunan kumpulan itu di Kolej Heights Utara di Jitra.

 

Jumlah yang tidak dibayar, menurut CHHB, terikat dengan ganti rugi pasti (LAD) dan perintah berubah-ubah yang sedang berjalan, yang masih belum dimuktamadkan. 

 

chhb

 

Akibatnya, kumpulan itu berkata akaun yang berkaitan dengan projek itu kekal terbuka, dan tiada pembayaran boleh dibuat kepada Lean Xing Construction pada persimpangan semasa sementara menunggu penyelesaian dan kepastian LAD.

 

Bagaimanapun, CHHB tidak menjelaskan nilai jumlah yang didakwa tidak dibayar.

 

"Tambahan pula, akaun pembinaan akhir untuk projek itu sedang disediakan dan sedang menunggu semakan akhir dan tandatangan oleh arkitek yang dilantik. Ini memastikan semua kerja telah disiapkan mengikut skop kontrak dan piawaian kualiti," kata CHHB.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Country Heights sudah selesaikan tuntutan hutang Tetuan Chellam Wong berjumlah RM425,060

 

"CHHB kekal komited untuk memastikan tahap akauntabiliti tertinggi dan hanya akan menyelesaikan jumlah tertunggak selepas pengesahan yang sewajarnya dan langkah terakhir ini selesai," tambahnya.

 

Dalam kes lain, CHHB mengulangi bahawa kumpulan itu telah menyelesaikan sepenuhnya kewajipannya kepada firma guaman Tetuan Chellam Wong dan perkara antara kedua-dua pihak telah diselesaikan.

 

"Walaupun sifat prosiding dan status pelaksanaan korporat yang tidak lengkap, CHHB bertindak secara bertanggungjawab untuk menyelesaikan perkara itu, menyelesaikan sepenuhnya kewajipannya kepada (Tetuan Chellam Wong) mengikut prinsip akauntabiliti dan integriti syarikat," katanya.

 

Minggu lalu, CHHB berkata ia membayar yuran guaman sebanyak RM425,060 yang terhutang kepada firma guaman itu tanpa sebarang pengakuan liabiliti. Susulan itu, Tetuan Chellam Wong bersetuju untuk menarik balik petisyen penggulungan yang difailkan firma itu pada Julai di Mahkamah Tinggi.

 

Pertikaian berkenaan dakwaan yuran guaman yang belum dibayar untuk perkhidmatan yang disediakan oleh firma guaman berkenaan dengan pelaksanaan korporat CHHB.- DagangNews.com