DNeX lantik Faizal Sham Abu Mansor sebagai CEO Kumpulan, Syed Zainal Abidin sebagai Pengerusi Bukan Eksekutif 1 Jan 2025 | DagangNews Skip to main content

DNeX lantik Faizal Sham Abu Mansor sebagai CEO Kumpulan, Syed Zainal Abidin sebagai Pengerusi Bukan Eksekutif 1 Jan 2025

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Okt – Dagang NeXchange Berhad (DNeX) mengumumkan pelantikan Faizal Sham Abu Mansor sebagai CEO Kumpulannya berkuat kuasa 1 November 2024.

 

Tan Sri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir Jamalullail, akan terus menerajui pengurusan pasukan dalam peranannya sebagai Pengerusi Eksekutif sehingga 31 Disember 2024, selepas itu Faizal akan menggantikannya
mengetuai pasukan pengurusan Kumpulan manakala Tan Sri Syed Zainal Abidin akan dilantik semula sebagai
Pengerusi Bukan Eksekutif Lembaga pada 1 Januari 2025.

 

Dalam peranannya sebagai Pengerusi Bukan Eksekutif Lembaga Pengarah, Tan Sri Syed Zainal Abidin akan terus mengetuai lembaga pengarah DNeX dalam proses meninggalkan peranan dan memenuhi tanggungjawabnya kepada pihak berkepentingan Kumpulan sambil memastikan pematuhan terhadap peraturan dan amalan terbaik dalam tadbir urus korporat.

 

Selain itu, Tan Sri Syed Zainal Abidin juga akan terus meminjamkan pengalaman dan sokongan beliau kepada Kumpulan mengenai inisiatif strategik utama dan pihak berkepentingan pengurusan.

 

Tan Sri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir Jamalullail
Tan Sri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir Jamalullail

 

 

Dalam satu kenyataan hari ini, DNex berkata, Faizal adalah seorang profesional korporat yang terkenal dan mempunyai kerjaya yang luas dalam memimpin dan menjadi sebahagian pasukan kepimpinan kanan syarikat-syarikat besar.

 

Beliau paling ketara berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Kewangan (CFO) di Malaysia Airports Holdings Berhad dari 2006 hingga 2015 di mana beliau diiktiraf pada beberapa kali sebagai CFO Terbaik di negara ini oleh kedua-dua institusi tempatan dan antarabangsa.

 

Anugerah diterima oleh Faizal termasuk CFO Terbaik untuk Perhubungan Pelabur 2012 oleh Persatuan Perhubungan Pelabur Malaysia, CFO Terbaik di Malaysia 2013 oleh Majalah FinanceAsia dan CFO Terbaik 2014 daripada Institut Akauntan Malaysia dan Institut Akauntan Pengurusan Bertauliah.

 

Pengalaman korporat beliau juga termasuk berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Astro Productions dan
Astro Awani, sebuah organisasi perkhidmatan penerbitan media dan berita bertaraf dunia di bawah Astro Malaysia
Holdings Berhad dari 2015 hingga 2018 di mana beliau dapat mengubah entiti kepada keuntungan semasa beliau
bertugas di sana.

 

Dari 2021 hingga 2024, beliau berkhidmat sebagai Pengarah Eksekutif dan CFO Kumpulan di Vantage Energy Group, sebuah syarikat O&G keusahawanan swasta di mana beliau menyediakan kepimpinan strategik dalam pengurusan kewangan, penggabungan dan pengambilalihan, dan penstrukturan semula modal sambil menguruskan hubungan syarikat dengan pelabur dan pihak berkepentingan.

 

Beliau juga menghabiskan enam tahun dalam industri kewangan terutamanya dengan Bank of Tokyo-Mitsubishi dan bahagian perbankan Kewangan Korporat dan Pelaburan daripada AmMerchant Bank Berhad (kini dikenali sebagai AmInvestment Bank Berhad).

 

Faizal kini merupakan Pengarah Bebas Bukan Eksekutif dan Pengerusi Jawatankuasa Audit YTL Power International Berhad dan Solution Group Berhad.

 

Pada 2019, beliau telah dilantik sebagai seorang Pengarah Bebas Bukan Eksekutif dan Pengerusi Jawatankuasa Audit Affin Hwang Asset Management Berhad yang mempunyai RM80 bilion dalam aset di bawah pengurusan sehingga ia diperoleh oleh CVC Capital Partners di 2022.

 

Beliau juga Pengarah Airdroitech, sebuah syarikat swasta yang menyediakan perisian dan perkakasan sokongan kejuruteraan kepada Polyaire, sebuah syarikat milik keluarga yang merupakan salah satu perniagaan terkemuka di Australia dalam industri penghawa dingin.

 

Faizal turut menyumbang sebagai rakan kongsi dalam MGI MR, sebuah firma penasihat butik dengan kehadiran global.

 

 

parafrasa

 

 

Tan Sri Syed Zainal Abidin berkata Lembaga Pengarah mengalu-alukan Faizal dan berharap dapat bekerjasama dengan Kumpulan memasuki fasa pertumbuhan seterusnya.

 

“Kami yakin kepakaran Faizal dan rekod prestasi terbukti mampu memacu pertumbuhan Kumpulan dan perjalanan pengembangan dengan tumpuan tambahan untuk meningkatkan jualan silang dalam Kumpulan, memanfaatkan
perkongsian baru-baru ini dengan pemain global seperti Google dan penjajaran semula dalaman untuk memberi tumpuan kepada kos kecekapan, meningkatkan keuntungan dan memastikan pulangan yang mampan kepada pemegang saham” katanya.

 

Faizal berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Sains Perakaunan dari Universiti Rutgers dan memiliki Ijazah Sarjana
dalam Pentadbiran Perniagaan dari Universiti Ohio dan Fellow dengan Chartered Accountants Australia dan New
Zealand dan ahli Institut Akauntan Malaysia. Beliau juga mempunyai Diploma Siswazah dalam Penerbangan
daripada Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa. - DagangNews.com