Fajarbaru terima surat tawaran daripada Penang Development Corporation bina Medi-City atas tanah 95.42 hektar | DagangNews Skip to main content

Fajarbaru terima surat tawaran daripada Penang Development Corporation bina Medi-City atas tanah 95.42 hektar

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 14 Okt - Pemaju hartanah, Fajarbaru Builder Group Bhd, menerima surat tawaran daripada Penang Development Corporation (PDC) mengenai cadangan pembangunan Medi-City di Batu Kawan, meliputi kawasan kira-kira 95.42 hektar.

 

Projek pembangunan itu akan dibahagikan kepada dua lot dengan Fajarbaru bersedia untuk membeli lot pertama yang meliputi 20.70 hektar pada 2025.

 

Fajarbaru berkata, dalam petak pertama, 6.19 hektar telah ditetapkan untuk pembangunan komponen berkaitan penjagaan kesihatan, termasuk hospital 200 katil dan pelbagai kemudahan penjagaan kesihatan dan perubatan.

 

Baki 5.86 hektar dirancang untuk pembangunan bercampur, yang menampilkan komponen kediaman dan komersial.

 

"Sebagai sebahagian daripada pelan induk Medi-City yang merangkumi 95.42 hektar, kami berhasrat untuk menyampaikan ekosistem lengkap penjagaan kesihatan dan kemudahan perubatan melalui pembangunan hab perubatan, menawarkan pelbagai rumusan penjagaan kesihatan seperti penjagaan pencegahan, pemulihan, diagnostik, perkhidmatan rawatan dan kesihatan.

 

"Kami juga akan membangunkan sebuah perkampungan kesejahteraan, hab pendidikan perubatan, taman teknologi kesihatan hibrid serta pusat komersial tepi pantai, Taman Global Fajarbaru dan kediaman pemandangan laut.

 

"Selaras dengan agenda kerajaan menggalakkan pembangunan mampan, Medi-City Bandar Cassia akan menampilkan sistem daerah bersepadu, bangunan hijau, sumber tenaga boleh diperbaharui dan hab pengecasan kenderaan elektrik (EV).

 

"Memandangkan trend dalam permintaan perkhidmatan penjagaan kesihatan dan perubatan bukan sahaja dalam kalangan penduduk tempatan tetapi juga pelancong perubatan, Fajarbaru percaya Medi-City Bandar Cassia akan memainkan peranan penting dalam mengukuhkan kedudukan Pulau Pinang sebagai destinasi penjagaan kesihatan," katanya. - DagangNews.com