Gamuda menang kontrak RM702 juta daripada Aula Energy Australia | DagangNews Skip to main content

Gamuda menang kontrak RM702 juta daripada Aula Energy Australia

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 27 Sept - Gamuda Berhad telah dianugerahkan kontrak kerja pembinaan bagi projek di Australia oleh Boulder Creek Wind Farm Pty Ltd, sebuah syarikat tujuan khas dan anak syarikat milik penuh Aula Energy Holdings Pty Limited bernilai AUD243 juta atau RM702 juta.

 

Projek itu akan terdiri daripada 38 turbin, dengan kapasiti penjanaan 228 MW (6 MW setiap turbin), dan akan meningkatkan usaha Queensland untuk mencapai sasaran penjanaan elektriknya sebanyak 50% bekalan keseluruhan daripada tenaga boleh diperbaharui menjelang 2030.

 

Lokasi projek adalah kira-kira 40km barat daya Rockhampton di Queensland, Australia.

 

DT Infrastructure telah dianugerahkan baki loji untuk sivil dan elektrik untuk projek dan akan membina 41km laluan akses dengan gred sehingga 15% dan menyiapkan ~700,000m3 kerja tanah pukal potong/isi. Gamuda berkata turbin yang dipilih untuk digunakan ialah Cypress-146 yang akan dibekalkan oleh GE Vernova.

 

Aula Energy ialah perniagaan tenaga boleh diperbaharui yang beribu pejabat di Australia yang membangun, membina dan mengendalikan projek tenaga boleh diperbaharui darat di seluruh Australia dengan cita-cita untuk berkembang ke New Zealand.

 

Ia adalah yang terbaru dalam rangkaian perniagaan pakar Macquarie Asset Management dalam sektor tenaga boleh diperbaharui.

 

Aula sedang membangunkan portfolio kira-kira 4GW – cukup untuk menggerakkan 1.8 juta rumah di seluruh Australia. Aula Energy telah beroperasi di Australia sejak 2023 dan terlibat dalam beberapa projek tenaga pembaharuan di seluruh Australia.

 

Sementara itu, CS Energy ialah syarikat tenaga berpangkalan di Queensland yang menyediakan kuasa kepada beberapa industri dan majikan terbesar di negeri ini. Ia dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan Queensland.

 

CS Energy menjana dan menjual tenaga elektrik, merupakan peruncit tenaga kepada perniagaan komersial dan perindustrian, dan melabur dalam teknologi tenaga baharu.

 

Portfolio CS Energy termasuk stesen janakuasa terma, tenaga suria dan angin, hidrogen boleh diperbaharui, serta pengukuhan dan penyimpanan. CS Energy menggunakan hampir 700 orang yang tinggal dan bekerja di komuniti Queensland tempat Gamuda beroperasi. - DagangNews.com