Heitech Padu sah peroleh kontrak NIISe RM892 juta | DagangNews Skip to main content

Heitech Padu sah peroleh kontrak NIISe RM892 juta

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 18 Okt - HeiTech Padu Berhad secara rasmi menandatangani Surat Anugerah (LOA) daripada Jabatan Imigresen Malaysia untuk melaksanakan Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (NIIS), sebuah projek bernilai RM892 juta.

 

Kontrak tersebut adalah untuk Perkhidmatan Mengkaji, Mencadang, Mereka Bentuk, Membangun, Membekal, Menghantar, Memasang, Menguji, Mengintegrasi, Memigrasi dan Mensinkronisasi Data, Mentauliah serta Melaksanakan Pengurusan Perubahan dan Latihan bagi Projek Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (NIISe) untuk Jabatan Imigresen Malaysia.

 

Kontrak itu berlangsung selama 60 bulan, bermula pada 18 Oktober 2024, dan berakhir pada 17 Oktober 2029.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, HeiTech Padu mendedahkan bahawa syarikat itu dikehendaki menyerahkan bon prestasi bernilai RM8.92 juta kepada kerajaan Malaysia.

 

Bon mesti disediakan dalam tempoh 30 hari selepas syarikat menerima pengakuan rasmi LOA. Bon pelaksanaan akan kekal sah dari tarikh kuat kuasa kontrak sehingga 12 bulan selepas ia siap.

 

Perkembangan ini berikutan penamatan kontrak serupa yang diberikan kerajaan kepada IRIS Corporation sebelum ini, yang bernilai RM1.12 bilion.

 

Keputusan untuk menilai semula kontrak itu dibuat selepas Perdana Menteri Anwar Ibrahim berjanji untuk menyemak dan menilai semula projek berskala besar yang diberikan di bawah pentadbiran terdahulu, bertujuan untuk memastikan pengawasan dan kecekapan yang lebih baik dalam perbelanjaan awam.

 

Peranan HeiTech Padu dalam projek NIIS menandakan satu langkah penting dalam memodenkan sistem imigresen negara, meningkatkan keselamatan negara dan memperkemas proses imigresen. - DagangNews.com