HSBC Malaysia sambut ulang tahun ke-140, bermula di Pulau Pinang pada 1884 | DagangNews Skip to main content

HSBC Malaysia sambut ulang tahun ke-140, bermula di Pulau Pinang pada 1884

Anwar Ibrahim, Amir Hamzah Azizan dan Johari Abdul Ghani antara tetamu kehormat pada majlis sambutan ulang tahun ke-140 HSBC Malaysia di ibu negara 23 Sept 2024. -Gambar FB Anwar Ibrahim

KUALA LUMPUR 23 Sept - HSBC Malaysia menyambut ulang tahun ke-140 di ibu negara, Jumaat lalu dengan acara yang menekankan dedikasi jangka panjang bank itu kepada negara.

 

Majlis itu dihadiri pelanggan terkemuka, rakan kongsi dan pegawai kanan kerajaan, dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai tetamu kehormat.

 

Hadir sama Menteri Kewangan II, Datuk Seri Amir Hamzah Azizan dan Menteri Perladangan dan Komoditi, Datuk Seri Johari Abdul Ghani.

 

Menurut satu kenyataan, acara itu menonjolkan perjalanan sejarah HSBC di Malaysia, yang bermula pada 1884 dengan pembukaan pejabat pertamanya di Pulau Pinang.

 

“Pelabur semakin menumpukan perhatian mereka kepada pasaran ASEAN khususnya Malaysia, untuk peluang pelaburan yang menjanjikan.

 

“Dengan populasi yang semakin meningkat, persekitaran perniagaan yang berkembang pesat dan hubungan perdagangan global yang teguh, Malaysia bersedia untuk pertumbuhan yang besar,” kata Ketua Pegawai Eksekutif HSBC Malaysia, Datuk Omar Siddiq dalam kenyataan itu hari ini.

 

hsbc
Cawangan HSBC semakin berkembang selepas kemerdekaan negara pada 1957 termasuk di Petaling Jaya. -Gambar HSBC Malaysia.

 

Beliau juga menunjukkan peranan bank dalam mempromosikan perdagangan rentas sempadan dan industri baru muncul, serta sokongan berterusannya terhadap usaha kerajaan untuk menarik pelaburan antarabangsa.

 

Sementara itu, bank telah memainkan peranan penting dalam menyokong pembangunan ekonomi Malaysia.

 

HSBC Malaysia ialah bank asing pertama yang diperbadankan di dalam negara pada tahun 1984, dan pada tahun 2007, ia menjadi bank asing pertama yang diperbadankan di dalam negara yang menerima lesen subsidiari perbankan Islam.

 

Terbaru, pada 2022, bank itu membuka ibu pejabat negaranya, Menara IQ, di hab kewangan Tun Razak Exchange di Kuala Lumpur, mengukuhkan lagi kehadirannya di negara ini.

 

HSBC baru-baru ini diiktiraf sebagai "Bank Antarabangsa Terbaik Malaysia" di Anugerah Euromoney untuk Kecemerlangan 2024, mengukuhkan lagi reputasinya sebagai pemain utama dalam landskap kewangan negara. - DagangNews.com