Kesatuan pekerja bank Sarawak raih pelarasan gaji 9% di bawah perjanjian CA baharu | DagangNews Skip to main content

Kesatuan pekerja bank Sarawak raih pelarasan gaji 9% di bawah perjanjian CA baharu

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 20 Sept - Kesatuan Pekerja Bank Sarawak menandatangani Perjanjian Kolektif (CA) baharu dengan Persatuan Bank Komersial Sarawak dengan faedah termasuk pelarasan gaji 9%, bantuan perayaan dan pekerja ex-gratia sekali sahaja di bawah gred perkeranian dan bukan perkeranian.

 

CA baharu akan memanfaatkan kira-kira 1,100 pekerja dalam gred Jualan & Perkhidmatan 1 (SS1), Jualan & Perkhidmatan 2 (SS2) dan Jualan & Perkhidmatan 3 (SS3), yang berkhidmat di 14 bank perdagangan di Sarawak.

 

Ia akan menyaksikan pelarasan gaji dan faedah lain yang diundur (backdated) pelaksanaan ke tarikh 1 Januari 2024.

 

Selain daripada pelarasan gaji 9%, CA buat pertama kalinya, akan melihat kemasukan bayaran Bantuan Perayaan tahunan sebanyak RM1,800 untuk membantu pekerja yang berkenaan meraikan perayaan masing-masing dan memberikan sedikit kelegaan terhadap perbelanjaan tambahan yang lazimnya berlaku pada masa-masa ini.

 

 

parafrasa

 

 

CA ke-17 SCBA-SBEU, bagi tempoh 2024-2026, ditandatangani di hadapan Menteri Sumber Manusia Steven Sim Chee Keong, di Kuching, Sarawak.

 

Mewakili SBEU pada majlis itu ialah Presidennya, Fabian Anak Oliver Patrick Munan dan Setiausaha Agung, Joseph Kong. SCBA pula diwakili oleh Presidennya Maureen Paril dan Setiausaha, Elvy Nurdalila Amira.

 

Turut hadir menyaksikan acara itu ialah Presiden Persatuan Bank-Bank Perdagangan Malaya, Dato’ Brian Jit Singh. - DagangNews.com