Ketua Tentera Filipina sokong kekalkan sistem peluru berpandu AS hadapi ancaman China | DagangNews Skip to main content

Ketua Tentera Filipina sokong kekalkan sistem peluru berpandu AS hadapi ancaman China

Ketua Turus Angkatan Tentera Filipina Jeneral Romeo Brawner (kanan) memberi isyarat ketika dia duduk di kokpit jet pejuang pelbagai peranan Saab JAS 39 Gripen buatan Sweden, dipamerkan di Pameran Pertahanan dan Keselamatan Asia (ADAS) di Manila pada 25 September , 2024. (Foto oleh Ted ALJIBE / AFP)
Oleh © Agence France-Presse

MANILA 27 Sept - Ketua Turus Tentera Filipina Jeneral Romeo Brawner pada Rabu menyokong penempatan tetap sistem peluru berpandu AS di negaranya, selepas China memberi amaran penggunaan senjata itu menjejaskan kestabilan rantau itu.

 

Tentera AS berkata pada April ia telah mengerahkan sistem peluru berpandu jarak pertengahan Typhon di utara Filipina untuk latihan ketenteraan bersama tahunan, tetapi tidak menariknya keluar selepas latihan perang. Kedua-dua negara terikat dengan pakatan pertahanan bersama.

 

Kehadiran sistem peluru berpandu AS di bumi Filipina telah menimbulkan kemarahan Beijing, yang tenteranya terlibat dalam konfrontasi yang semakin meningkat sejak beberapa bulan kebelakangan ini dengan Filipina berhubung terumbu karang dan perairan yang dipertikaikan di Laut China Selatan.

 

"Jika saya diberi pilihan, saya ingin mempunyai Typhon di sini di Filipina selama-lamanya kerana kami memerlukannya untuk pertahanan kami," kata Brawner kepada pemberita di luar pameran pertahanan di Manila.

 

Menteri Pertahanan China Dong Jun memberi amaran pada bulan Jun bahawa penempatan Typhon "sangat merosakkan keselamatan dan kestabilan serantau".

 

Setiausaha Pertahanan Filipina Gilberto Teodoro, bercakap kepada pemberita pada acara yang sama dengan Brawner, tidak akan mengesahkan atau menafikan bahawa sistem Typhon akan kekal di sini.

 

"Mereka menggunakan psikologi songsang untuk menghalang kami daripada membina keupayaan pertahanan kami," kata Teodoro sambil menggesa Beijing berhenti campur tangan dalam hal ehwal Filipina.

 

"Mereka mesti menjadi contoh. Musnahkan senjata nuklear mereka, hapuskan keupayaan balistik mereka, robohkan Mischief Reef mereka dan pulau buatan lain yang mereka buat," katanya merujuk kepada pulau buatan Beijing yang dibina di atas terumbu Laut China Selatan yang dipertikaikan.

 

"Jangan baling batu apabila anda tinggal di rumah kaca."

 

Beijing menuntut hampir keseluruhan Laut China Selatan, mengetepikan tuntutan bersaing daripada beberapa negara Asia Tenggara termasuk Filipina dan keputusan antarabangsa bahawa pendiriannya tidak mempunyai asas undang-undang.

 

Presiden Joe Biden dan ramai pegawai tinggi AS yang lain secara konsisten menyatakan komitmen "kukuh besi" Washington untuk mempertahankan Filipina. - DagangNews.com