KPJ Kuching muncul pusat perubatan pertama di Borneo melaksanakan Rumusan Bantuan Robotik VELYS | DagangNews Skip to main content

KPJ Kuching muncul pusat perubatan pertama di Borneo melaksanakan Rumusan Bantuan Robotik VELYS

Gambar/KPJ Healthcare
Oleh Shamsiah Zulkafli

KUCHING 25 Okt - KPJ Kuching Specialist Hospital (KPJ Kuching) merekod satu pencapaian penting apabila menjadi pusat perubatan pertama di Borneo yang melaksanakan Rumusan Bantuan Robotik VELYS.

 

Menurut kenyataan, sistem revolusi itu meningkatkan ketepatan dan kecekapan dalam pembedahan penggantian sendi, mengukuhkan komitmen KPJ Kuching untuk memberikan penjagaan kesihatan bertaraf dunia di rantau ini.

 

Ia merupakan teknologi penggantian sendi robotik kedua yang digunakan oleh hospital tersebut.

 

Rumusan Bantuan Robotik VELYS yang dibangunkan oleh Johnson & Johnson, memberikan pakar bedah ketepatan luar biasa dalam prosedur penggantian lutut melalui penggunaan teknologi robotik canggih dan data masa nyata.

 

Pendekatan peribadi dalam pembedahan tersebut bukan sahaja meningkatkan ketepatan pembedahan, tetapi juga membolehkan pesakit pulih dengan lebih cepat dan mengurangkan ketidakselesaan selepas pembedahan.

 

Pakar ortopedik KPJ Kuching, Dr Lee Woo Guan, yang mempelopori sistem robotik itu berkata, teknologi inovatif tersebut membolehkan hospital memberikan rawatan yang lebih tepat dan disesuaikan untuk pesakitnya.

 

"Sistem VELYS ini adalah satu inovasi perubatan dan kami teruja untuk memperkenalkannya di Borneo, memberikan pesakit kami akses kepada penjagaan terbaik untuk pembedahan penggantian lutut.

 

"Ia adalah sistem tanpa imej, yang bermakna pesakit tidak memerlukan imbasan sinar-X khas atau imbasan Tomografi Berkomputer (CT Scan) sebelum pembedahan," katanya dalam satu kenyataan.

 

Sejak diperkenalkan pada akhir September 2024, Dr Woo Guan telah menjalankan 52 pembedahan penggantian lutut sepenuhnya menggunakan Sistem Penggantian Lutut Bantuan Robotic VELYS.

 

Selain KPJ Kuching, sistem itu juga digunakan di Sunway Medical Centre Kuala Lumpur.

 

Dengan pengenalan sistem VELYS, KPJ Kuching bercita-cita menjadi Pusat Kecemerlangan dalam Arthroskopi Lutut sepenuhnya di rantau ini.

 

Kepimpinan hospital bertekad untuk terus meningkatkan perkhidmatan, memperbaiki keupayaan pembedahan dan menawarkan kemajuan teknologi terkini bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat daripada pesakit ortopedik di Sarawak dan seluruh Borneo. - DagangNews.com