Lebih 72% eksport produk selatan Thailand dikendalikan menerusi Pelabuhan Pulau Pinang | DagangNews Skip to main content

Lebih 72% eksport produk selatan Thailand dikendalikan menerusi Pelabuhan Pulau Pinang

Pelabuhan Pulau Pinang yang dikendalikan oleh Penang Port Sdn Bhd - Gambar Johardy/DagangNews
Oleh JOHARDY IBRAHIM

SELAIN tumpuan kepada memenuhi keperluan pelabuhan bagi negeri-negeri di utara Semenanjung, Pelabuhan Pulau Pinang juga mengendalikan barangan eksport dari selatan Thailand, yang semakin berkembang pesat.

 

Setakat ini, lebih 72% barangan eksport selatan Thailand dilakukan menerusi Pelabuhan Pulau Pinang, terutamanya produk berkaitan getah, kayu kayan dan acuan kayu.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Penang Port Sdn Bhd, Datuk Sasedharan Vasudevan berkata, tahun lalu sahaja pelabuhan tersebut mengendalikan 248,452 unit bersamaan 20 kali (TEU), peningkatan daripada 196,708 TEU pada 2022.

 

 

Datuk Sasedharan Vasudevan
                           Datuk Sasedharan Vasudevan

 

 

Daripada jumlah TEU pada 2023, sebanyak 120,207 TEU dihantar dari pelabuhan ke selatan Thailand menggunakan lori kontena; sebanyak 99,181 TEU menggunakan keretapi dan 29,064 menggunakan tongkang (barge).

 

“Barangan eksport datang dari 14 provinsi Thailand menggunakan Pelabuhan Pulau Pinang untuk dihantar ke Asia Timur dan Eropah serta Timur Tengah.

 

 

hikayat

 

 

“Kami menerima sebahagian besar kargo dari selatan Thailand kerana perniagaannya berkembang pesat. Kargo dari wilayah selatan Thailand menyumbang lebih satu perempat daripada jumlah kontena kami yang dikendalikan,” kata Sasedharan semasa taklimat media di ibu pejabat Penang Port pada Isnin.

 

Selama bertahun-tahun, Pelabuhan Pulau Pinang telah berfungsi sebagai pintu masuk utama untuk pengirim di negeri utara Malaysia dan juga wilayah selatan Thailand, sehingga ke hari ini.

 

Terletak secara strategik hanya dua jam dari pusat kastam Bukit Kayu Hitam, Pelabuhan Pulau Pinang bersedia untuk menangkap unjuran limpahan daripada pelaburan yang berkembang pesat yang kini berlaku di selatan Thailand.

 

Pada 2017, terminal kargo kereta api di Padang Besar telah dinaik taraf dalam projek bernilai RM23.5 juta untuk memberi rangsangan kepada industri logistik.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Penang Port yakin kerajaan luluskan pelan induk perluasan NCBT bernilai RM2.2 bilion 

 

Waktu yang lebih panjang di pusat pemeriksaan Bukit Kayu Hitam dan naik taraf terminal kargo kereta api telah merangsang perdagangan rentas sempadan.

 

Beliau menganggarkan segmen kontena membentuk 70% daripada perniagaan Penang Port, dengan kira-kira 38% daripadanya datang dari selatan Thailand. Perniagaan lain termasuk kargo am dan cecair, perkhidmatan marin dan terminal pelayaran.

 

 

hikayat
Pintu masuk ke Terminal Kontena Butterworth Utara (NCBT) - Gambar Johardy/DagangNews

 

 

“Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Thailand telah muncul sebagai destinasi pelaburan yang menarik, khususnya di wilayah selatan.

 

“Pelaburan baharu sentiasa mengalir masuk. Beberapa syarikat multinasional telah membuka kilang di sana. Kami melihat potensi untuk menjana pertumbuhan lebih daripada 6-7% dalam kontena setahun,” katanya.

 

Penghantar di Thailand melihat kelebihan geografi Pelabuhan Pulau Pinang. Melalui kereta api atau jalan raya, jarak antara Hat Yai dan Pulau Pinang adalah sekitar 230 km, atau kira-kira empat jam pemanduan.

 

Walau bagaimanapun, pengangkutan akan mengambil masa 12 hingga 13 jam untuk memandu dari Hat Yai ke pelabuhan utama Thailand seperti Pelabuhan Bangkok dan Pelabuhan Laem Chabang. Pelabuhan Songkhla tidak menampung kapal besar kerana paras air dan kapasiti pengendaliannya yang terhad.

 

“Oleh itu, adalah logik untuk mereka memuat dan menghantar kontena di Pulau Pinang kerana kita memenuhi keperluan pengirim Thai dari segi memenuhi permintaan logistik mereka,” kata Sasedharan.

 

Pelabuhan Pulau Pinang dilengkapi sepenuhnya untuk mengendalikan semua jenis kargo seperti kontena, cecair, pukal kering dan pukal pecah.

 

Pelabuhan itu dikorporatkan pada 1994 di bawah Penang Port Sdn Bhd, sebuah syarikat milik penuh Kementerian Kewangan, dan kemudian diswastakan pada 2014. Ia kini adalah sebahagian daripada MMC Port Holdings Sdn Bhd, sebuah unit MMC Corp Berhad. - DagangNews.com