MIDA bekerjasama dengan MTUN bangunkan bakat TVET berkemahiran tinggi | DagangNews Skip to main content

MIDA bekerjasama dengan MTUN bangunkan bakat TVET berkemahiran tinggi

Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 16 Okt - Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) bekerjasama dengan Rangkaian Universiti Teknikal Malaysia (MTUN) bagi membangunkan bakat berkemahiran tinggi melalui pendidikan dan latihan teknikal dan vokasional (TVET).

 

Dalam satu kenyataan hari ini, MIDA memaklumkan, kerjasama itu adalah sebagai respons kepada permintaan yang semakin meningkat untuk bakat berketerampilan dalam sektor pembuatan Malaysia yang pesat membangun.

 

Kerjasama berkenaan merangkumi beberapa fokus utama, termasuk penyelarasan bekalan tenaga kerja dengan permintaan industri, pembangunan modal insan melalui program pembangunan bakat TVET dan pengukuhan kerjasama antara institusi akademik dan industri.

 

Ia juga akan memudahkan pemindahan pengetahuan dari industri ke sektor akademik, terutamanya dalam pembangunan bakat.

 

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) MIDA, Datuk Sikh Shamsul Ibrahim Sikh Abdul Majid berkata, kerjasama seumpama itu penting bagi memastikan kelebihan kompetitif Malaysia dalam ekonomi global.

 

"Kerjasama ini menggambarkan sinergi antara MIDA dan institusi pengajian tinggi.

 

"Dengan bergabung tenaga, kami akan membangunkan generasi baharu profesional berketerampilan tinggi, selaras dengan keperluan yang berubah dalam lanskap industri Malaysia yang sedang berkembang," katanya dalam kenyataan tersebut.

 

Tambah beliau, MIDA mahu mewujudkan peluang pekerjaan berketerampilan tinggi dan membina tenaga kerja yang kompetitif untuk memacu transformasi ekonomi selaras dengan Pelan Induk Perindustrian Baru 2030 dan Kerangka Ekonomi Madani.

 

Sebagai sebahagian daripada acara tersebut, Sikh Shamsul juga dianugerahkan gelaran Profesor Adjung di bawah program CEO@Faculty, sebagai pengiktirafan terhadap kepemimpinan dan sumbangannya dalam menghubungkan industri dan akademik.

 

Acara itu juga menyaksikan beberapa pertukaran memorandum persefahaman (MoU) antara MTUN dan pemain industri utama, menekankan impak luas kerjasama terbabit. - DagangNews.com