Prospek pengeluar sarung tangan tempatan diramal positif didorong keterlihatan pendapatan lebih baik, kata RHB Investment | DagangNews Skip to main content

Prospek pengeluar sarung tangan tempatan diramal positif didorong keterlihatan pendapatan lebih baik, kata RHB Investment

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 7 Okt - RHB Investment meramalkan prospek positif kepada pengeluar sarung tangan tempatan didorong keterlihatan pendapatan yang lebih baik, rasionalisasi bekalan dan kestabilan purata harga jualan (AS).

 

Katanya, jumlah eksport sarung tangan Malaysia melonjak 66% dari bulan ke bulan dan 105% dari tahun ke tahun pada Ogos 2024 mengatasi pertumbuhan pada Julai 2024.

 

Firma penyelidikan itu berkata, nilai eksport melonjak 15% dari bulan ke bulan dan 51% dari tahun ke tahun kepadaRM1.58 billion.

 

"Kami menjangkakan permintaan sarung tangan global 2024 meningkat sebanyak 22% berdasarkan pemulihan aktiviti penyimpanan semula sarung tangan pada separuh kedua 2024.

 

"Bagaimanapun, Persatuan Pengilang Sarung Tangan Getah Malaysia (MARGMA) menjangkakan permintaan sarung tangan global mencatatkan pertumbuhan CAGR sebanyak 10% hingga 450 bilion keping dari 2023-2027," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

RHB Investment berkata, berdasarkan semakan saluran mereka, pengeluar sarung tangan tempatan beroperasi antara 70% hingga 80%.

 

Mereka juga menjangkakan perubahan kecil dalam bekalan industri global sebanyak 6 bilion pada 2024 berikutan penambahan kapasiti yang dirancang oleh Hartalega Holdings Bhd , Top Glove Corp Bhd dan pengembangan kapasiti yang dirancang oleh Sri Trang Gloves (Thailand). 

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan "overweight" ke atas sektor yang berasaskan penambahbaikan model lulus kos dan aktiviti penambahan semula stok yang akan menjadi kenyataan pada separuh kedua 2024 (kerana dinamik permintaanbekalan dijangka mencapai keseimbangan).

 

Katanya, kenaikan tarif import Amerika Syarikat (AS) ke atas produk buatan China sememangnya meruncing kerana kami menjangkakan ini boleh meningkatkan lencongan perdagangan di luar China, akhirnya menguntungkan pengeluar Malaysia.

 

"Kami menyukai pengeluar sarung tangan yang menunjukkan daya tahan pendapatan yang kukuh, profil kunci kira-kira yang kukuh dan pendedahan yang lebih tinggi kepada produk nitril (kerana harga lateks kekal tidak menentu akibat banjir di Thailand baru-baru ini). - DagangNews.com