Potensi penswastaan IHH dijangka tarik minat pelabur terhadap KPJ Healthcare - RHB Investment | DagangNews Skip to main content

Potensi penswastaan IHH dijangka tarik minat pelabur terhadap KPJ Healthcare - RHB Investment

Hospital Pakar KPJ Pahang
Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 7 Okt - Penilaian penyedia perkhidmatan penjagaan kesihatan tempatan mempunyai ruang untuk pertumbuhan berikutan nisbah katil kepada pesakit yang kurang di samping trend penggabungan dan pengambilalihan yang meningkat, menurut RHB Research.

 

Firma penyelidikan itu berkata, penyedia perkhidmatan penjagaan kesihatan swasta bersedia untuk dinilai semula berdasarkan laporan berita mengenai penswastaan ​​IHH Healthcare Bhd, penyenaraian Sunway Medical dan Columbia Asia menjelang 2026 atau 2027.

 

“Potensi penswastaan ​​IHH sepatutnya menimbulkan minat pelabur terhadap KPJ Healthcare Bhd sebagai baki penyedia perkhidmatan penjagaan kesihatan pelbagai yang tersenarai. 

 

"Pemegang saham yang ingin membuka kunci nilai dalam IHH harus membawa kepada penilaian semula jangka pendek sebaik sahaja pelaksanaan korporat dimuktamadkan,” katanya dalam satu nota penyelidikan.

 

RHB Research berkata harga saham KPJ dan IHH masing-masing telah meningkat 14.6% dan 14.5% daripada tarikh keluaran keputusan suku tahunan Jun mereka.

 

Firma penyelidikan itu juga menyatakan lonjakan semula harga saham itu didorong oleh berita mengenai potensi penswastaan ​​IHH.

 

Katanya, pertumbuhan KPJ akan didorong oleh penjenamaan semula strategik dan peningkatan skala, serta peningkatan beransur-ansur dalam segmen pelancongan kesihatan.

 

"Penilaian penyedia perkhidmatan penjagaan kesihatan tempatan masih mempunyai ruang untuk pertumbuhan memandangkan katil semasa bagi setiap 1,000 pesakit sebanyak 2.01 masih kurang daripada tahap negara maju seperti Singapura dan UK dan kami melihat peningkatan penggabungan dan pengambilalihan," katanya.

 

Mengenai segmen farmaseutikal, firma penyelidikan itu berkata, pembuat ubat generik akan mendapat manfaat daripada pengukuhan ringgit berbanding dolar kerana bahan mentah seperti bahan farmaseutikal aktif didenominasikan dalam dolar.

 

“Kami menjangkakan kesan pendapatan yang positif kepada pengeluar ubat seperti Duopharma Biotech Bhd dan Kotra Industries Bhd. Berdasarkan anggaran kami, bagi setiap 10% susut nilai dalam dolar, pendapatan Duopharma dan Kotra dijangka mengukuh 5% dan 3% masing-masing.

 

"Tinjauan sektor farmaseutikal harus terus ditimbang oleh permintaan pengguna dalam penjagaan kesihatan pengguna dan segmen produk di kaunter," katanya.

 

Senarai hasrat Persatuan Perubatan Malaysia(MMA) Bajet 2025 untuk sektor penjagaan kesihatan kekal pada peningkatan peruntukan belanjawan kepada 5% daripada keluaran dalam negara kasar negara, pengekalan bakat di hospital kerajaan dan pendigitalan perkhidmatan penjagaan kesihatan di ruang awam.

 

Selain itu, MMA mencadangkan agar pemain swasta memupuk perkongsian awam-swasta dalam pencegahan dan pengurusan penyakit tidak berjangkit.

 

RHB Research mengekalkan panggilan "Overweight" terhadap sektor penjagaan kesihatan dengan harga sasaran (TP) IHH pada RM8.80 dan KPJ pada RM2.13. - DagangNews.com