Pusat Data Google: Sime Darby Property pemaju tunggal pertama di Malaysia laksanakan pajakan bina ikut kesesuaian  | DagangNews Skip to main content

Pusat Data Google: Sime Darby Property pemaju tunggal pertama di Malaysia laksanakan pajakan bina ikut kesesuaian 

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 2 Okt – Pusat Data Google di Taman Perniagaan Elmina dan Wilayah Awan Google di Malaysia akan dibina oleh Sime Darby Property untuk disesuaikan mengikut spesifikasi dan keperluan infrastruktur Google. Setelah siap kelak, ia akan dikendalikan oleh Google.

 

Pengaturan pajakan unik antara Sime Darby Property dan Google ini menandakan yang pertama dan satu-satunya yang seumpamanya setakat ini oleh pemaju di Malaysia.

 

Pusat data hiperskala tersebut telah dirasmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Selasa.

 

Melangkah ke hadapan, Kumpulan Sime Darby menjangka melancarkan lebih banyak projek di bawah model perniagaan ini dengan pelanggan berkaliber tinggi yang dipacu teknologi perniagaan pembuatan dan logistik, sebagai tambahan kepada ruang pusat data.

 

Inisiatif ini akan memacu ke arah mengembangkan lagi sumbangan pendapatan berulang jangka panjang SHIFT25 Kumpulan.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Pelaburan Google di Malaysia sumbang RM12.4 billion kepada ekonomi menjelang 2030, wujudkan 26,500 peluang pekerjaan 

 

 

 

 

Pengarah Global Pusat Data Tenaga dan Strategi Lokasi Google, Gary Demasi berkata, pihaknya amat berbesar hati kerana telah berjaya membina pusat data dan kampus rantau awan pertama Google di Malaysia di Elmina.

 

"Dan kami menantikan potensi kerjasama selanjutnya dengan Sime Darby Property sebagai sebahagian daripada usaha berterusan kami untuk memajukan matlamat negara dalam meningkatkan daya saing digital dan mewujudkan dirinya sebagai hab serantau untuk inovasi AI."

 

Pusat data tercanggih yang dibangunkan oleh Sime Darby Property menandakan langkah besar Taman Perniagaan Elmina ke arah menjadi Hab Digital Greater Lembah Klang.

 

Taman ini direka bentuk untuk menyokong ekonomi digital dengan infrastruktur kritikal, termasuk rumusan air dan tenaga berskala besar. Perkembangan ini dijangka menarik pusat data tambahan, pengilang berskala besar dan perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

 

Selepas pembangunan penuh Elmina pada 2035, ekosistem perniagaan yang lebih luas dijangka mewujudkan 35,000 peluang pekerjaan bagi memenuhi permintaan operasi.

 

Pengarah Urusan Kumpulan Sime Darby Property, Dato’ Seri Azmir Merican berkata, pihaknya komited untuk meningkatkan nilai sosioekonomi masyarakat sekitar Elmina, memfokuskan pada inisiatif kelestarian alam sekitar dan memupuk penciptaan pekerjaan dan peluang pendidikan. - DagangNews.com