Putrajaya berisiko kehilangan sasaran hasil kerajaan tahun ini — BMI | DagangNews Skip to main content

Putrajaya berisiko kehilangan sasaran hasil kerajaan tahun ini — BMI

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 30 Sept - Malaysia mungkin terlepas sasaran hasil kerajaannya sendiri tahun ini di tengah-tengah penurunan pendapatan hasil bukan cukai, kata BMI, unit penyelidikan Fitch Solutions, memberi amaran pada Isnin.

 

Pertumbuhan hasil, sebagai peratusan keluaran ekonomi, mungkin perlahan sedikit tahun ini kepada 15.1%, daripada 15.3% pada 2023, walaupun terdapat peningkatan dalam beberapa kadar cukai, kata BMI. Harga minyak mentah yang lebih rendah, yang mungkin purata AS$81 setong tahun ini, boleh menurunkan pendapatan berkaitan petroleum, kata firma penyelidikan itu.

 

"Kami menyerlahkan risiko yang semakin meningkat bahawa kerajaan boleh gagal mencapai sasaran pendapatannya tahun ini," kata BMI.

 

Kutipan hasil Kerajaan Persekutuan mencapai 54.5% daripada sasaran 2024, menurut data terkini, walaupun terdapat peningkatan dalam kadar cukai jualan dan perkhidmatan serta pengenalan cukai keuntungan modal ke atas penjualan saham tidak tersenarai.

 

Ini akan menjadi kutipan hasil terendah dalam tempoh lima tahun, kata BMI.

 

Malaysia telah cuba mengurangkan defisit fiskal jangka panjang yang menjangkau kembali ke Krisis Kewangan Asia 1998. Tahun ini, kerajaan menyasarkan untuk mengecilkan jurang belanjawannya sebagai bahagian keluaran dalam negara kasar (KDNK) kepada 4.3% daripada 5% tahun lepas.

 

Kerajaan telah menumpukan sebahagian besar usaha penyatuan belanjawannya untuk mengekang jumlah fiskalnya. Walaupun ahli ekonomi telah menyeru agar tabung diperluaskan, percubaan masa lalu dan semasa adalah terutamanya untuk membendung peningkatan kos sara hidup dan mengelakkan tekanan pertumbuhan ekonomi.

 

Awal bulan ini, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menolak perbincangan mengenai pengenalan semula cukai barangan dan perkhidmatan (GST), cukai penggunaan pelbagai peringkat.

 

"Jika sejarah menjadi petunjuk, kami mengharapkan Anwar berhati-hati dalam mengembalikan semula GST," kata BMI.

 

Pengenalan kembali GST menyumbang kepada kejatuhan perdana menteri ketika itu Datuk Seri Najib Razak — hasil yang kami fikir Anwar akan berhati-hati untuk mengelak memandangkan penarafan popularitinya yang rendah setakat ini.”

 

Namun, Malaysia mungkin berada di landasan untuk mencapai sasaran defisit belanjawannya kerana perbelanjaan dijangka jatuh kepada 19.4% daripada keluaran dalam negara kasar daripada 20.3% pada 2023, kata BMI.

 

Dalam tujuh bulan pertama tahun itu, jumlah perbelanjaan mencapai 56.0% daripada sasaran 2024 dan secara amnya sejajar dengan purata lima tahun sebanyak 55.0%, berikutan pemansuhan subsidi diesel menyeluruh pada bulan Jun.

 

Kerajaan masih membisu mengenai perincian subsidi yang disasarkan untuk petrol RON95 yang digunakan secara meluas dijangka akan mengikutinya, walaupun "kami menjangkakan kerajaan akan melaksanakan pelan rasionalisasi subsidi selanjutnya untuk memenuhi sasaran fiskal mereka," tambah BMI. - DagangNews.com