Sarawak Energy giat bina Grid Borneo menghubungkan Sabah, Kalimantan, Brunei | DagangNews Skip to main content

Sarawak Energy giat bina Grid Borneo menghubungkan Sabah, Kalimantan, Brunei

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 25 Okt - Sarawak Energy sedang meningkatkan usahanya untuk mewujudkan Grid Borneo yang menghubungkan Sabah, Kalimantan di Indonesia dan Brunei Darussalam.

 

Bercakap semasa sesi pleno edisi ke-17 Minggu Tenaga Antarabangsa Singapura (SIEW 2024) baru-baru ini, CEO Sarawak Energy, Datuk Sharbini Suhaili berkata, ketersambungan rentas sempadan datang dengan risiko kompleks yang hanya boleh diatasi dengan kerajaan bekerjasama dalam rangka kerja yang sama, memperkasakan sektor swasta dalam pelaksanaan projek saling sambungan.

 

“Terdapat juga keperluan untuk usaha bersepadu dalam kalangan kerajaan Asean untuk merangka rangka kerja komprehensif dengan dasar tenaga yang berpandangan ke hadapan untuk membimbing peralihan tenaga rantau ini.

 

"Sektor swasta memerlukan sokongan daripada kerajaan untuk memudahkan penyampaian Grid Kuasa Asean, yang akan membolehkan perkongsian sumber tenaga boleh diperbaharui di kalangan negara jiran, memastikan peralihan tenaga yang adil dan inklusif di rantau ini," katanya semasa sesi pleno Minggu Tenaga Antarabangsa Singapura (SIEW 2024) edisi ke-17 baru-baru ini, menurut kenyataan Sarawak Energy.

 

 

sarawak energy
Datuk Sharbini Suhaili bercakap semasa menjadi ahli pleno SIEW 2024 di Singapura baru-baru ini.

 

 

Terdahulu pada majlis itu, Premier Tan Sri Abang Johari Tun Openg menyampaikan ucaptama yang menekankan fokus Sarawak terhadap pertumbuhan sosio-ekonomi melalui tenaga hidro boleh diperbaharui dan Strategi Pembangunan Pasca COVID-19 2030.

 

Beliau juga berkongsi dengan hadirin pemimpin tenaga dan kelestarian bagaimana Sarawak meneroka sumber boleh diperbaharui tambahan seperti solar, biojisim dan hidrogen untuk menjana masa depan negeri sambil menekankan kepentingan kerjasama serantau, khususnya memajukan Grid Kuasa ASEAN (APG) untuk wilayah yang inklusif. peralihan tenaga.

 

Minggu Tenaga Antarabangsa Singapura (SIEW 2024) Edisi ke-17, dianjurkan oleh Pihak Berkuasa Pasaran Tenaga Singapura (EMA) bertemakan 'Dunia Tenaga Bersambung dan Mampan', menghimpunkan profesional tenaga global untuk membincangkan tenaga semasa dan masa depan, dengan tumpuan kepada Asia Tenggara. - DagangNews.com