Sime Darby Property tampilkan penyatuan `Seni, Alam Semula Jadi dan Kemampanan' sebagai elemen penting dalam pembangunan bandar | DagangNews Skip to main content

Sime Darby Property tampilkan penyatuan `Seni, Alam Semula Jadi dan Kemampanan' sebagai elemen penting dalam pembangunan bandar

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 25 Okt – Sime Darby Property Berhad memperjuangkan seni dan budaya sebagai komponen penting pembangunan bandar yang mampan dan ini ditonjolkan di Bandar Elmina yang mempertingkatkan ruang komuniti dan pengalaman penduduk.

 

Teras perbandaran ini ialah Elmina Central Park seluas 121.4 hektar, yang menampilkan enam taman bertema, termasuk komuniti, bandar, hutan, seni dan budaya, sukan, dan taman hidupan liar.

 

Ruang bertema ini dihubungkan oleh koridor biodiversiti bandar sepanjang 5 km yang membolehkan hidupan liar bergerak bebas antara kawasan semula jadi, menyokong keseimbangan ekologi dan mencerminkan komitmen syarikat kepada kehidupan yang mampan dan harmoni.

 

Selaras dengan tujuan Sime Darby Property menjadi Pengganda Nilai, Sime Darby Property melancarkan Muzium Arca Luar Elmina.

 

Sebagai muzium arca luar yang pertama di Malaysia yang memiliki kepentingan serantau dan antarabangsa, Muzium Arca Luar Elmina berfungsi sebagai platform untuk mempromosikan artis kontemporari Malaysia dan, pada masa hadapan, bertujuan untuk menampilkan bakat serantau dan global bakat, seterusnya menjadikan Elmina sebagai hab untuk seni dan budaya global.

 

Ketua Pegawai Pemasaran dan Jualan Harta Sime Darby Datuk Lai Shu Wei berkata, Sime Darby Property komited untuk mewujudkan komuniti bertenaga yang berkembang maju dalam kreativiti, budaya dan memiliki hubungan mendalam dengan alam.

 

"Melalui kerjasama kami dengan artis tempatan, kami mentakrifkan semula bagaimana ruang bandar boleh memberi inspirasi dan mengekalkan kehidupan. Kami percaya pada kuasa seni untuk mengubah persekitaran, menyatukan orang ramai, dan menghubungkan kami dengan dunia semula jadi, dan kami menjemput semua orang untuk mengalaminya secara langsung.”

 

 

SDP

 

 

Penekanan pada seni awam dan kelestarian ini dilanjutkan melangkaui Elmina Central Park hingga ke Gerai syarikat di CIMB Artober Art & Soul 2024, bertajuk 'Where Creativity Meets Sustainability.' Pengunjung boleh meneroka pengalaman mengasyikkan yang meraikan gabungan kreativiti dan reka bentuk yang sedar eko.
 

Gerai ini mempamerkan hasil kerjasama antara artis Raja Malek dan Luqman Hannan dengan Furniture & Choice Malaysia, menampilkan perabot inovatif yang diperbuat daripada denim kitar semula. Melukis inspirasi daripada logo City of Elmina dan Jambatan Naga Elmina yang ikonik, gerai menekankan keindahan kitar semula dengan mengubah bahan terbuang menjadi karya seni berharga, benar-benar mengubah "sampah menjadi harta".

 

Pusat pengalaman gerai adalah replika arca helang laut perut putih, menyediakan sambungan ketara kepada seni awam yang dipaparkan di Elmina. Dihasilkan sepenuhnya daripada botol air plastik, arca itu melambangkan kedua-dua daya tahan dan keagungan raptor terbesar Malaysia, menangkap bagaimana kreativiti boleh memacu kemampanan. - DagangNews.com